Stigende bølge af betalingssvindel truer forbrugere, detailhandlere og betalingssektoren, mens Black Friday nærmer sig

SIGNICAT, 23. november 2023 - Mens forbrugerne gør sig klar til tilbud, og detailhandlere og fintech-virksomheder forbereder sig på rekordhøje salg, er omfanget af ondsindede betalingsaktiviteter større end nogensinde før. Markedsdata afslører en bekymrende stigning i forskellige former for betalingssvindel, hvilket udgør en betydelig udfordring for sikkerheden af finansielle transaktioner under den kommende højsæson for indkøb, der starter med den velkendte Black Friday.

I en tid, hvor digitale betalinger og online shopping er blevet integrerede dele af forbrugernes adfærd, udnytter cyberkriminelle sårbarheder i betalingssystemer. Det evigt skiftende trusselslandskab understreger behovet for en nuanceret forståelse af betalingssvindel, mens vi nærmer os årets travleste shoppingdag. Signicat, den paneuropæiske leder inden for digitale identitetsløsninger, går i dybden med centrale indsigter og tilbyder en omfattende oversigt over den aktuelle tilstand af betalingssvindel og fremhæver teknologiske fremskridt rettet mod at frustrere svindlernes bestræbelser. Med Black Friday forude bliver opfordringen til tættere overvågning og proaktive foranstaltninger for at sikre trygge transaktioner mere presserende end nogensinde før.

Stigende tab fra online betalingssvindel

Betalingssvindel har en dybtgående og dualistisk indvirkning på slutbrugere og virksomheder, hvilket skaber et komplekst net af konsekvenser i finansøkosystemet. For slutbrugere truer et at blive offer for betalingssvindel ikke kun deres økonomiske velbefindende, men udhuler også tilliden til digitale betalingssystemer. Stjålne kreditkortoplysninger eller uautoriserede transaktioner kan føre til økonomiske tab, identitetstyveri og en udbredt følelse af sårbarhed. Derudover resulterer den tid og indsats, der kræves for at rette op på svindel, ofte i betydelige gener for forbrugerne.

Ifølge data offentliggjort af Juniper Research i 2020 blev det anslået, at tabene, som detailsektoren ville pådrage sig som følge af svigagtige transaktioner, ville overstige 188 milliarder euro (ca. 1.408 milliarder DKK) mellem 2021 og 2025, med online shopping som hovedårsag til svindel. En ny rapport offentliggjort af samme firma indikerer, at de estimerede tab forbundet med svig mellem 2023 og 2028 beløber sig til 330 milliarder euro (362 milliarder dollars), med over 34 milliarder euro i 2023 og 83 milliarder euro i 2028.

"Med svindel i vækst udgør sikkerhed og overholdelse ved hvert trin i rejsen en stor udfordring, som virksomheder står over for. Dette gælder for eksempel for transaktioner som betalinger i mange virksomheder, herunder finanssektoren, fintech, digitale markedspladser og detailhandlere. I perioder med intensiv shopping som Black Friday eller juleferien øges antallet af transaktioner kraftigt, så alvoren af eventuelle angreb på forbrugere eller virksomheder vil også stige i denne periode," siger Asger Hattel, administrerende direktør for Signicat, en førende udbyder af digitale identitetsløsninger. "Vi ser, at vores kunder, især BNPL'er eller betalingsselskaber, ikke længere kun fokuserer på overholdelse, men konstant søger at øge niveauet af transaktionssikkerhed og opbygge tillid hos slutbrugeren," tilføjer han.

Uddannelse og teknologi: Vigtige redskaber

På den anden side står virksomheder over for mangefacetterede udfordringer, når svindel infiltrerer deres betalingssystemer. Ud over de direkte økonomiske tab, der opstår ved at refundere berørte kunder og undersøge hændelser af svindel, skal virksomheder håndtere omdømmetab. En prominent hændelse med betalingssvindel kan underminere kundetilliden og potentielt forårsage langsigtet skade på virksomhedens brand og kundeloyalitet. Derudover skal virksomheder investere betydelige ressourcer i implementering og løbende opgradering af sikkerhedsforanstaltninger, hvilket afskrækker midler, der ellers kunne allokeres til innovations- og vækstinitiativer. Det symbiotiske forhold mellem slutbrugere og virksomheder understreger det presserende behov for robuste og tilpasningsdygtige foranstaltninger til bekæmpelse af betalingssvindel, der fremmer et miljø, hvor begge parter kan deltage i sikre og tillidsfulde finansielle transaktioner.

Ikke overraskende anbefaler konsulentfirmaer over hele verden vedtagelsen af teknologier som svigforebyggelsesplatforme baseret på maskinlæring eller kunstig intelligens, da de effektivt kan bekæmpe phishing ved at opdage svigagtige mønstre og være umulige at manipulere.

Signicat understreger vigtigheden af at modernisere og sikre visse processer med de nyeste teknologiske fremskridt, som svindlere ikke har kontrol over, såsom tofaktorautentificering ved ansigtsbiometri. "Mange virksomheder inden for finanssektoren stoler på deres systemer eller deres adgangskodebaserede foranstaltninger til tofaktorautentificering, for at beskytte deres kunder. Hos Signicat mener vi, at fremtiden sandsynligvis vil være mere uden adgangskode, og at autentificering ved ansigtsbiometri eller elektroniske ID'er, som er meget sværere for svindlere at manipulere, vil blive stadig mere vedtaget,"tilføjer Hattel. På samme måde påpeger Signicat vigtigheden af at uddanne og informere slutbrugere om de angreb, de kan udsættes for, og hvordan de kan opdage dem.

Fremtiden har en ‘Wallet-strategi’

"For EU's European Digital Identity Wallet-initiativ, hvor der køres fire storskala-pilotprojekter for at vise muligheder, er betaling en af de mest betydningsfulde anvendelser. EU's Wallet vil utvivlsomt være afgørende for at bekæmpe svindel på europæisk niveau, når det er på plads. Den identitetsbekræftelse, som wallets vil være baseret på, giver enestående sikkerhed både for slutbrugere og de virksomheder, der er afhængige af brugen af wallets," siger Jon Ølnes, Tribe Lead og Thought Leader hos Signicat.

Online verifikation af identitet under en transaktion tager flere former. Verifikation kan både være en vedvarende grad af forsikring, tilbudt af forskellige statslige identifikationssystemer, og øjeblikkelig verifikation ved hjælp af identifikationsnetværk og datadrevne tjenester. eWallet-typer af systemer kan også levere verificerede erklæringer, der kunne bruges til endegyldigt at identificere en bruger, konkluderer Juniper Research i sin rapport "Combatting Online Payment Fraud.

Uden tvivl er digitale identitetsløsninger nøglen til at stoppe svindel. En nylig undersøgelse, der blev bestilt af Forrester Consulting om den samlede økonomiske indvirkning™ (TEI) af Signicat, viste, at Signicat digitale identitetsløsninger muliggør en 75% reduktion i svindelomkostninger som følge af en reduktion i svindelraten. Dette er helt sikkert opmuntrende for markedet og understreger vigtigheden af at stole på teknologiske løsninger, der overholder både lokale og globale reguleringskrav.

Signicat er en førende, paneuropæisk virksomhed inden for digital identitet med en enestående historik inden for verdens mest avancerede digitale identitetsmarkeder. Grundlagt i 2006, er Signicats mission at bygge teknologi, som gør det muligt for folk at stole på hinanden i en digital verden. Deres digitale identitetsplatform indeholder den mest omfattende pakke identitetsverificerings- og godkendelsessystemer i verden, som alle er nemt tilgængelige via en enkelt integrationspunkt. Platformen understøtter og orkestrerer nemt hele identitetsrejsen, fra autentificering og onboarding til login og samtykke samt indgåelse af juridisk bindende forretningsaftaler. I 2019 blev Signicat erhvervet af den førende europæiske private equity-investor Nordic Capital. I dag har Signicat over 450 dedikerede fagfolk fordelt på 17 europæiske kontorer.

For yderligere information om Signicat, besøg venligst www.signicat.com