Signicats MobileID legger til ansiktsgjenkjenning for å forhindre kontoovertakelse og AI-relatert svindel

Oslo, 18. juni 2024 Signicat, Europas ledende leverandør av løsninger for digital identitet og forebygging av identitetssvindel, anserer en ny autentiseringsmetode i MobileID: Face Authentication. MobileID er Signicats flaggskipprodukt for sikker brukerautentisering via mobilapper. Den nye funksjonen er utviklet for å forbedre sikkerheten og forhindre svindel i finanssektoren og regulerte tjenester.

Signicats nylige studie "Battle Against AI-driven Identity Fraud" viser at kontoovertakelse er den vanligste typen identitetssvindel i finanssektoren i Europa. På samme måte utgjør deepfakes nå 6,5 % av de totale svindelforsøkene, noe som er en svimlende økning på 2137% i løpet av de siste tre årene. Disse dataene viser at svindel knyttet til nasjonale digitale identitetsordninger, phishing, spoofing og andre typer identitetssvindel blir stadig mer sofistikerte, og at det er behov for sikkerhetstiltak for å beskytte brukere og selskaper.

"Ifølge vår undersøkelse mener 68 % av beslutningstakerne i finanssektoren at identitetssvindel er en større trussel enn for tre år siden. Signicats Face Authentication gir avanserte sikkerhetsfunksjoner til MobileID, noe som sikrer at både bedrifter og deres kunder er beskyttet mot svindel. Denne funksjonen er en ekstra mekanisme for å redusere svindel i vårt allerede svært sikre, pålitelige og brukervennlige produkt", sier Petter Iversen, Country Manager Norge i Signicat.

Lenge før kunstig intelligens ble et tema, har softwareselskaper programvareselskaper brukt det til å forbedre løsningene sine. Når det gjelder digitale identitetsløsninger, er kunstig intelligens et unikt element i kampen mot identitetssvindel. Face Authentication-funksjonen er basert på maskinlæringsteknologi og utfører en 3D Liveness Check og 3D Face Matching for hvert autentiseringsforsøk. 3D Liveness Check verifiserer at en ekte person er til stede under autentiseringsprosessen, noe som effektivt stopper svindlernes forsøk på å bruke bilder, deepfake-videoer eller andre forfalskningsmetoder. Samtidig sammenligner 3D Face Matching-prosessen et 3D FaceMap som er samlet inn under den aktuelle autentiseringen, med det som ble samlet inn under den første aktiveringen av funksjonen, noe som sikrer en nøyaktig og sikker match.

Denne forbedringen i MobileID løser flere viktige sikkerhetsutfordringer. Den reduserer risikoen for svindel under autentisering og transaksjonsgodkjenning betydelig ved å tilby et ekstra lag med verifisering. Med økningen i phishing-angrep, kontoovertakelser og andre former for digital svindel er det avgjørende å ha en robust autentiseringsmetode. I motsetning til biometrisk autentisering som følger med mobiltelefoner i dag, lagres Signicats MobileID Face Authentication aldri på brukerens egen telefon og tilbyr det høyeste nivået av sikkerhet og dataintegritet, noe som gjør den til et effektivt verktøy i kampen mot svindel.

Face Authentication støtter dessuten en rekke ulike bruksområder, inkludert gjenoppretting av kontoer, tilbakestilling av andre autentiseringsfaktorer og autorisering av transaksjoner med høy verdi. Denne fleksibiliteten sikrer at bedrifter som trenger løsninger med et høyt sikkerhetsnivå, kan implementere sikre autentiseringsprosesser som er skreddersydd til deres spesifikke krav. For eksempel kan flere brukere bruke biometrisk autentisering på samme enhet uten at det går på bekostning av sikkerheten.

MobileID, Signicats egenutviklede autentiseringsløsning, er allerede kjent for sin allsidighet og sikkerhet. Med Face Authentication styrkes posisjonen som et ledende verktøy for sterk kundeautentisering, kundeengasjement og betalingsbehandling ytterligere. Ved å integrere denne funksjonen fortsetter Signicat å tilby innovative løsninger som oppfyller markedets skiftende behov.

"Introduksjonen av Face Authentication i MobileID understreker vår forpliktelse til å forbedre sikkerheten og gi en sømløs brukeropplevelse", sier Simone Andersson, Product Manager for Mobile Identity hos Signicat. "Etter hvert som svindelforsøkene utvikles, må også løsningene gjøre det samme”. Denne nye funksjonen er et bevis på at vi er opptatt av å ligge i forkant av utviklingen og sørge for at kundene våre kan operere sikkert i det digitale landskapet. MobileID-løsningen vår er PSD2-kompatibel og oppfyller alle krav fra regulerte sektorer."

Face Authentication-funksjonen vil være tilgjengelig i MobileID fra midten av juli. For mer informasjon om denne nye funksjonen, besøk www.signicat.com/mobileID