Signicats MobileID lägger till autentiseringsmetod för att förhindra kontoövertagande och AI-relaterade bedrägerier

Stockholm, den 18 juni 2024 Signicat, den ledande europeiska leverantören av lösningar för digital identitet och förebyggande av identitetsbedrägerier, lanserar en ny autentiseringsmetod i sin MobileID-produkt: Face Authentication. MobileID är Signicats flaggskeppsprodukt för säker användarautentisering via mobilappar. Det nya metoden är utvecklat för att förbättra säkerheten och förhindra bedrägerier inom finanssektorn och reglerade tjänstesektorer.

Signicats nyligen genomförda studie "Battle Against AI-driven Identity Fraud" visar att kontoövertagande är den vanligaste typen av identitetsbedrägeri inom finanssektorn i Europa. På samma sätt utgör deepfakes nu 6,5% av de totala bedrägeriförsöken, vilket är en häpnadsväckande ökning med 2137% under de senaste tre åren. Denna data visar att bedrägerier relaterade till digitala identitetssystem, phishing, spoofing och andra typer av identitetsbedrägerier blir alltmer sofistikerade och att det krävs robusta säkerhetsåtgärder för att skydda användare och företag.

"Enligt vår undersökning anser 68% av beslutsfattarna inom den finansiella sektorn att identitetsbedrägerier är ett större hot än för tre år sedan. Signicats Face Authentication tillför avancerade säkerhetsfunktioner till MobileID, vilket säkerställer att både företag och deras kunder skyddas mot bedrägerier. Den här metoden är ytterligare en mekanism för att motverka bedrägerier i vår redan mycket säkra, pålitliga och användarvänliga produkt", säger Pontus Andersson, Country Manager Sweden på Signicat.

Långt innan AI hamnade i centrum för uppmärksamheten har mjukvaruföretag använt det för att förbättra sina lösningar. När det gäller lösningar för digital identitet är AI ett unikt inslag i kampen mot identitetsbedrägerier. Autentiseringsmetoden Face Authentication bygger på maskininlärningsteknik och utför en 3D Liveness Check och 3D Face Matching för varje autentiseringsförsök. 3D Liveness Check verifierar att en verklig person är närvarande under autentiseringsprocessen, vilket effektivt stoppar bedragarens försök att använda foton, deepfake-videor eller andra förfalskningsmetoder. Samtidigt jämför 3D Face Matching-processen en 3D FaceMap som samlats in under den aktuella autentiseringen med den som samlades in under aktiveringen av metoden, vilket säkerställer en exakt och säker matchning.

Den nya metoden i MobileID tar itu med flera viktiga säkerhetsutmaningar. Den minskar avsevärt risken för bedrägerier vid autentisering och godkännande av transaktioner genom att tillhandahålla ytterligare ett lager av verifiering. Med ökningen av phishing attacker, kontoövertaganden och andra former av digitala bedrägerier är det avgörande att ha en robust autentiseringsmetod. Till skillnad från biometrilösningarna som finns på mobilenheterna lagras Signicats MobileID Face Authentication aldrig på användarens egen telefon och erbjuder högsta möjliga säkerhet och dataintegritet, vilket gör den till ett effektivt verktyg i kampen mot bedrägerier.

Dessutom stöder Face Authentication en mängd olika användningsområden, inklusive kontoåterställning, återställning av andra autentiserings metoder och auktorisering av transaktioner med högt värde. Denna flexibilitet säkerställer att företag som behöver lösningar med hög säkerhetsnivå kan implementera säkra autentiseringsprocesser som är skräddarsydda för deras specifika krav. Till exempel kan flera användare använda biometrisk autentisering på samma enhet utan att säkerheten äventyras.

MobileID, Signicats egenutvecklade autentiseringslösning, är redan känd för sin mångsidighet och säkerhet. Tillägget av Face Authentication stärker ytterligare dess position som ett ledande verktyg för stark autentisering och betalningsgodkännanden. Med denna metoden fortsätter Signicat att erbjuda innovativa lösningar som möter marknadens skiftande behov.

"Introduktionen av Face Authentication i MobileID understryker vårt driv för att förbättra säkerheten och samtidigt ge en sömlös användarupplevelse", säger Simone Andersson, Product Manager för Mobile Identity på Signicat. "I takt med att bedrägerierna blir mer avancerade måste även våra lösningar bli det. Face Authentication är ett bevis på vårt engagemang för att ligga steget före och se till att våra kunder kan känna sig säkra i det snabbt utvecklande digitala landskapet. MobileID är PSD2-kompatibel och uppfyller alla krav från reglerade sektorer."

Face Authentication kommer att vara tillgänglig i MobileID från och med mitten av juli. För mer information om , besök www.signicat.com/mobileID

Signicat är ett banbrytande europeiskt digitalt identitetsföretag, med oöverträffad meritlista på världens mest avancerade digitala identitetsmarknad. Grundat 2006, Signicats vision är att utveckla teknologi, som i gör att människor kan lita på varandra i en digital värld. Dess digitala identitetsplattform tillhandahåller det mest omfattande utbudet av identitetsverifiering och autentisering i världen, allt tillgängligt via enkel integration. Plattformen stöder hela identitetsresan, från första kontakt och onboarding, via inloggning och autentisering, till ingående av långvariga och hållbara affärsavtal. 2019 förvärvades bolaget av det ledande europeiska riskkapitalbolaget Nordic Capital. Idag har Signicat mer än 450 dedikerade medarbetare, utspidda på 17 kontor runtom Europa.

Mer information finns att läsa på www.signicat.com