Tidligere denne uken besøkte statsrådene Oddmund Hoel og Karianne Tung Sigma2 i Trondheim. De hadde med seg blomster og gode nyheter til norske forskere. Her sammen med daglig leder i Sigma2, Gunnar Bøe og senior prosjektleder Stein Inge Knarbakk

Sigma2 mottar betydelig finansiering for å styrke Norges posisjon innen KI og forskning

Forsknings- og høyere utdanningsminister Oddmund Hoel (Sp) har kunngjort at Sigma2 er tildelt opp mot 200 millioner fra INFRASTRUKTUR-programmet, Forskningsrådets nasjonale satsning på infrastruktur. Det formelle vedtaket ble gjort av porteføljestyre for forskingssystemet 25. september. Bevilgningen vil komme mange fagområder til gode, slik som helse, hav og klima, og ikke minst forskning innen kunstig intelligens (KI).

Bevilgningen vil blant annet delfinansiere en ny nasjonal superdatamaskin, som skal erstatte Norges kraftigste superdatamaskin, Betzy, når den går ut av produksjon om drøye to år.

- Det er gledelig at en generisk infrastruktur som vår blir prioritert. Bevilgningen vil komme forskere fra hele landet til nytte, ettersom de nasjonale superdatamaskinene er tilgjengelige uavhengig av hvilken forskningsinstitusjon man tilhører, sier Gunnar Bøe, daglig leder i Sigma2. - Samtidig er det viktig å understreke at 200 millioner kroner er langt unna å dekke det reelle regnekraftbehovet til norske forskere de kommende årene.

Gunnar Bøe

Et steg i riktig retning

I en rapport fra Forskningsrådet til Kunnskapsdepartementet som ble sluppet for noen uker siden, påpeker Forskningsrådet at det bør investeres hele 2,6 milliarder kroner i regnekraft og kunstig intelligens over de neste fem årene.

- 200 millioner er et steg i riktig retning, og nå håper vi på ytterligere finansiering, slik at vi kan møte det økende behovet for regnekraft fra norske forskere. Det er investeringene som gjøres i dag som gir forskningsgjennombrudd i morgen, sier Bøe.

Det er hard internasjonal konkurranse om å kunne tilby best mulig forskningsinfrastruktur og tjenester til forskere, fordi dette også knyttes til innovasjonstakten i det enkelte land.

40 millioner til KI-satsning

Digitaliserings- og forvaltningsminister Karianne Oldrenes Tung (Ap) kom også med gode nyheter til norske KI-forskere, og til norske språkmodeller spesielt. Hun kunngjorde en tildeling på 40 millioner til dette formålet.

Dette er særlig gode nyheter for videreføring av arbeidet som ble gjort i Mimir-prosjektet for norske språkmodeller, der Nasjonalbiblioteket, NTNU, Universitetet i Oslo og Sigma2 hadde et unikt samarbeid .

Kategorier

Relatert innhold

Olivia ankommer våren 2025 og skal installeres i Sigma2s datahall hos Lefdal Mine Datacenter til venstre i illustrasjonsbildet. Navnet er en referanse til mineralet olivin, som tidligere ble utvunnet i gruven, som nå er omgjort til datasenter.

Olivia blir navnet på Norges neste superdatamaskin

Sigma2 kunngjør at Norges neste superdatamaskin nå har fått sitt offisielle navn: Olivia. Med tre ganger ytelsen og 30 prosent lavere strømforbruk enn dagens kraftigste maskin, Betzy, vil Olivia spille en sentral rolle i utviklingen av kunstig intelligens og vitenskapelige gjennombrudd. Maskinen installeres våren 2025 i Lefdal Mine Datacenter.

Nå er kontrakten signert. Kristin Ottestad, Salgsdirektør, Hewlett-Packard Norge og Gunnar Bøe, daglig leder i Sigma2 møttes tidligere denne uka i Lefdal Mine Datacenter.

Norge kan satse på KI-forskning med ny nasjonal superdatamaskin

Nå er kontrakten signert. Norge får en ny superdatamaskin som kan bli en sentral motor i å realisere potensialet i regjeringens investeringer i KI-forskning. Det var Hewlett-Packard Norge AS (HPE) som i slutten av mai vant anbudskonkurransen som har en kontraktsverdi på hele 225 millioner kroner. Den nye superdatamaskinen fra HPE blir Norges kraftigste noensinne og vil bidra til et betydelig løft

Nils Helset, gründer og CEO i DigiFarm. DigiFarm bruker kunstig intelligens (KI) og superdatamaskiner til å effektivisere landbruk og overvåke naturskader. Foto: Anki N. Groethe.

DigiFarm revolusjonerer landbruket med kunstig intelligens

Norske DigiFarm revolusjonerer landbruket med kunstig intelligens (KI) ved hjelp av superdatamaskiner. Deres presise feltgrensedata hjelper bønder med å øke avlinger og forhindre overgjødsling. Tilgang til superdatamaskiner som LUMI akselererer produktutviklingen. Samarbeid og investering i EU-programmer bidrar til fremtidig suksess.

Betzy, Norges kraftigste superdatamaskin, lar forskere fra hele landet utforske alt fra komplekse klimamodeller til avansert kunstig intelligens. Forskningsrådet har nylig anbefalt å investere minst 2,6 milliarder kr i flere tungregneressurser.

Norges fremtidige behov for regnekraft - en nasjonal utfordring og mulighet

Forskningsrådet fikk tidligere i år den viktige oppgaven med å kartlegge Norges fremtidige behov for regnekraft.

Regjeringen har nå gitt Forskingsrådet i oppdrag å utrede blant annet organiseringen av en eventuell nasjonal infrastruktur for regnekraft til forskning, forvaltning og kunstig intelligens. Utredningen skal vurdere investering i regnekraft hos Sigma2, investering i regnekraft gje