Olivia ankommer våren 2025 og skal installeres i Sigma2s datahall hos Lefdal Mine Datacenter til venstre i illustrasjonsbildet. Navnet er en referanse til mineralet olivin, som tidligere ble utvunnet i gruven, som nå er omgjort til datasenter.

Olivia blir navnet på Norges neste superdatamaskin

Sigma2 har gleden av å kunngjøre at Norges neste superdatamaskin nå har fått sitt offisielle navn: Olivia. Olivia vil spille en signifikant rolle i utviklingen av kunstig intelligens (KI), spesielt innen utvikling og forbedring av norske språkmodeller. Med hele 304 av de mest avanserte GPUene på markedet, vil Olivia tilby en beregningskapasitet som er 17 ganger større enn hva som tilbys nasjonalt i dag.

-Med Olivia gir vi forskere i Norge en teknologisk kraftpakke som vil akselerere utviklingen av KI og maskinlæring. I tillegg vil Olivia kunne åpne døren for vitenskapelige gjennombrudd innenfor andre fagområder, som helse-, hav-, og klimaforskning, sier Jenny Amundsen Ask, tjenesteleder for beregningstjenester i Sigma2.

Jenny Amundsen Ask

Det var Hewlett-Packard Norge som i mai i år vant kontrakten, som har en verdi på hele 225 millioner kroner.

Fra industri til teknologi

Installasjonen av Olivia vil skje i løpet av våren 2025 i Lefdal Mine Datacenter (LMD) ved Nordfjordeid på Vestlandet. Navnet Olivia er en referanse til mineralet olivin, som tidligere ble utvunnet i den gamle Lefdal-gruven, som nå omgjort til et toppmoderne datasenter. Navnet knytter sammen overgangen fra tradisjonell industri til avansert teknologi. Datasenteret drives i tillegg grønt, med fokus på bærekraftig energi og miljøvennlig drift, noe som er spesielt viktig for superdatamaskiner som krever enormt mye strøm.

Superdatamaskiner blir stadig mindre i fysisk størrelse samtidig som de blir kraftigere og raskere, takket være teknologiske fremskritt innen mikroprosessor- og chipteknologi, mer effektive kjølesystemer og optimalisering av arkitekturen.

Fra før er de tre superdatamaskinene Betzy, Saga og Fram i nasjonal tjeneste. En nasjonal superdatamaskin betyr at forskere fra hele landet kan bruke den, uavhengig av hvilken forskningsinstitusjon de hører til.

Betzy og Olivia
Illustrasjon. Olivia blir betydelig mindre enn Betzy, Norges kraftigste maskin per i dag.

Olivia blir betydelig mindre enn Betzy, Norges kraftigste maskin per i dag. Mens Betzy veier 30 tonn, vil Olivia veie mindre enn halvparten, men ha en ytelse som er tre ganger større og et strømforbruk som er 30 prosent lavere.

Fortsatt ikke nok regnekraft

En nylig publisert rapport fra Forskningsrådet anbefaler å investere 2,6 milliarder kroner i tungregnekraft for forskning og KI over de neste fem årene. Rapporten peker både på at generativ kunstig intelligens bidrar til enorm økning i behovet for tungregnekraft, og på viktigheten av å ha superdatamaskiner lokalisert i Norge for sikkerhet, beredskap og tilgang på nødvendig kompetanse.

- Å sikre tilstrekkelig beregningskapasitet er avgjørende for våre forskningsmiljøer i både akademia og industri. Sigma2 er forpliktet til å sikre at Norge ikke bare holder tritt, men også tar en ledende rolle for å sikre god infrastruktur. Selv om Olivia gir et betydelig løft, dekker hun bare en liten del av behovet. Det haster med å investere i mer regnekraft for følge med på utviklingen, sier Gunnar Bøe, daglig leder i Sigma2.

Gunnar Bøe

Olivias tekniske spesifikasjoner

• System: HPE Cray Supercomputing EX
  • Noder: 252 noder