Nå er kontrakten signert. Kristin Ottestad, Salgsdirektør, Hewlett-Packard Norge og Gunnar Bøe, daglig leder i Sigma2 møttes tidligere denne uka i Lefdal Mine Datacenter.

Norge kan satse på KI-forskning med ny nasjonal superdatamaskin

Nå er kontrakten signert. Norge får en ny superdatamaskin som kan bli en sentral motor i å realisere potensialet i regjeringens investeringer i KI-forskning. Det var Hewlett-Packard Norge AS (HPE) som i slutten av mai vant anbudskonkurransen som har en kontraktsverdi på hele 225 millioner kroner. Den nye superdatamaskinen fra HPE blir Norges kraftigste noensinne og vil bidra til et betydelig løft for nasjonal forskning og innovasjon innen KI.

–Dette er eit stort steg vidare for Noreg som kunnskapsnasjon. For å henge med i KI-kappløpet, må vi vere mindre avhengige av utanlandske aktørar. Vi må syte for at vi har nok reknekraft sjølve. Det er avgjerande for å sikre norsk kunnskapsberedskap og nasjonal tryggleik,
sier forskings- og høyere utdanningsminister Oddmund Hoel (Sp) i en pressemelding fra Kunnskapsdepartmentet.

Superdatamaskiner som denne kan utføre store og komplekse beregninger, ofte kalt tungregning, betydelig raskere enn vanlige datamaskiner. Dette gjør dem til uunnværlige verktøy for dataorientert forskning innen områder som f.eks. medisin, klima, språk og kunstig intelligens (KI). Den nye maskinen skal både møte dagens etterspørsel etter datakraft og ha nok kapasitet til å møte ytterligere forventet behov de neste 5 årene. Den blir tilgjengelig for forskere over hele landet.

Tungregneanlegg er kostbare, utfordrende å drifte og krever spesialkompetanse for å bruke. Det er derfor hensiktsmessig at staten eier nasjonale superdatamaskiner som kan benyttes av forskere, uavhengig av deres tilknyttede forskningsinstitusjon eller fagområde. I Norge har det statlig eide selskapet Sigma2 AS ansvaret for å anskaffe og drifte de nasjonale maskinene. Tjenestene driftes i samarbeid med Universitetene i Bergen, Oslo, Tromsø og NTNU under navnet Norwegian research infrastructure services (NRIS).

Banebrytende teknologi for norsk forskning

Forskning innen stadig flere fagområder er datadrevet, og behovet etter datakraft er derfor nesten umettelig.

—Det er avgjørende at vi investerer i data kraft og KI-teknologi nå, for å sikre at norsk forskning ikke blir hengende bak i årene som kommer. Anskaffelsen vår med nytt system fra HPE representerer et godt skritt i riktig retning, men det trengs mye mer. Tilgang til avansert teknologi som dette, og spesialisert kompetanse til å bruke den, blir essensielt for digital transformasjon i en rekke sektorer fremover
, sier Gunnar Bøe, daglig leder i Sigma2.

Superdatamaskiner har svært avanserte og kostbare prosessorer, kalt Graphics Processing Unit (GPUer), som ikke kan sammenlignes med de man finner i hjemme-PCer. Leveransen fra HPE er et Cray Supercomputing EX system som gir hele 304 av de mest avanserte GPUene som finnes på markedet i dag (NVIDIA GH200 96 GB). Ikke bare har de en enorm beregningskapasitet, de er også kompatible med en lang rekke programvare og programmeringsspråk som brukes innen datadrevet forskning. Dette gjør GPUene fra NVIDIA svært populære blant forskere innen mange fagområder, og særlig innen KI.

—Store språkmodeller har revolusjonert KI-verden. Kraftig utvidet GPU-kapasitet i det nasjonale Sigma2-samarbeidet er en forutsetning for forskning på og utvikling av store norske språkmodeller. Denne investeringen, med fokus på KI-regnekraft, må bli et skritt på en nasjonal forskningsreise preget av høy fart og internasjonal konkurranse knyttet direkte til regne- og lagringskapasitet,
sier Stephan Oepen professor i informatikk ved Universitetet i Oslo.

Økt fokus på bærekraft

Installasjonen av den nye superdatamaskinen vil skje i løpet av våren og sommeren 2025 i Lefdal Mine Datacenter (LMD) ved Nordfjordeid på Vestlandet. Sigma2 sikret datasenterkapasitet i den nedlagte gruven som nå er omgjort til datasenter i 2021. Datasentermodellen er valgt for å utnytte stordriftsfordeler, ha god tilgang på arealer og fleksibilitet ved oppskalering. NIRD, det nasjonale anlegget for forskningsdata, er allerede i drift der. Den nye maskinen fra HPE blir det første nasjonale tungregneanlegget som skal inn i datasenteret.

Sigma2s bygg i Lefdal Mine Datacenter

Til tross for at den nye superdatamaskinen blir betydelig kraftigere enn Sigma2s forrige generasjons tungregneanlegg, vil strømforbruket reduseres med mer enn 30 prosent. Store tungregneanlegg som dette skaper store mengder overskuddsvarme som krever nedkjøling. I LMD skal kaldt vann pumpes inn i det nye systemet rett fra den nærliggende Nordfjorden. Det oppvarmede returvannet fra det nye anlegget kan gjenbrukes av lokalt næringsliv.

—HPE’s collaboration with Sigma2 at the Lefdal Mine Datacenter reflects our commitment to advancing scientific research capabilities in Norway and Europe. HPE’s solution based on our HPE CrayEX supercomputer platform integrating the latest generations of AMD processors and Nvidia accelerators, interconnected with HPE Slingshot will support Sigma2’s vision of a sustainable and efficient infrastructure that will empower researchers to address pressing global challenges and accelerate HPC&AI research in Norway,
sier Damien Declat, General Manager, SuperComputing HPC & AI Europe, Middle East, Africa and Latin America at HPE, i en uttalelse fra bedriften.