Gå videre til innhold
Norges neste superdatamaskin blir en HPE Cray EX Supercomputer. Alle beregningsnodene plasseres inn i to HPE Cray Supercomputing EX4000-kabinetter som begge fylles helt opp og vil veie om lag fire tonn hver. lllustrasjon: HPE.

Kjempekontrakt tildelt: Norges kraftigste superdatamaskin kommer snart

Nå er anskaffelseskonkurransen som skal sikre Norges neste superdatamaskin avsluttet. Hewlett-Packard Norge AS (HPE) vant konkurransen og er følgelig valgt som leverandør av kontrakten som har en verdi på hele 225 millioner kroner. Dette blir Norges kraftigste superdatamaskin noensinne og vil gi et signifikant løft til nasjonal KI-forskning og innovasjon.

HPE skal levere et HPE Cray Supercomputing EX system som er bestykket med 252 noder a to stykk AMD Epyc Turin CPUer. Hver av disse består av 128 kjerner. Totalt vil systemet bestå av 64.512 CPU-kjerner. I tillegg leveres 76 noder med GPUer, hver med fire stykk, totalt 304 NVIDIA GraceHopper Superchip (NVIDIA GH200 96 GB). Interconnection håndteres av HPE Slingshot Interconnect, mens HPE Cray ClusterStor E1000 lagringssystem gir en kapasitet på 5.3 petabyte (PB) lagring.

Alle beregningsnodene plasseres inn i to stykk HPE Cray supercomputing EX4000-kabinetter som begge fylles helt opp og vil veie om lag fire tonn hver. Beregningsnodene er direkte væskekjølt for best mulig varmeoverføring. Dette gir også best mulig potensial for varmegjenvinning. I kontrakten ligger det også mulighet for ekspansjon av systemet i fremtiden, med 119 808 CPU-kjerner og/eller 224 GPUer.

Erstatter to superdatamaskiner og møter voksende etterspørsel etter KI-ressurser

Det nye HPE Cray Supercomputing EX systemet skal på sikt erstatte to av tre nasjonale superdatamaskiner som eies av Sigma2 AS. Samtidig skal den dekke økt vekst i etterspørsel etter beregningskraft for kunstig intelligens (KI) og maskinlæring (ML).

Med hele 304 NVIDIA GH200 GPUer får norsk forskning og innovasjon tilgang til en beregningskapasitet som er minst 17 ganger større enn det som er tilgjengelig på nasjonalt nivå i dag. Dette vil gi 10 Pflops FP64 ytelse, over 150 Pflops FP32 tensor core ytelse og mer enn 301 Pflops FP16 tensor core ytelse. De sistnevnte er spesielt viktige for i forbindelse med beregninger til KI. Til tross for at den nye superdatamaskinen vil være betydelig kraftigere enn Sigma2s forrige generasjons tungregneanlegg, vil strømforbruket reduseres med mer enn 30 prosent.

De nye GPUene er kompatible med et bredt spekter av programvare og programmeringsspråk som brukes av mange forskningsmiljøer. Og spesielt populær blant forskere som jobber innenfor KI og dyplæring.

—Vi er meget godt fornøyde med denne avtalen. Nå kan vi tilby norske forskere sårt tiltrengte NVIDIA GPUer og møte den første bølgen av økt etterspørsel etter KI-ressurser. Det nye systemet vil også være til glede for forskere innen tradisjonell tungregning, og det blir betydelig mer energieffektivt enn de eksisterende nasjonale superdatamaskinene, sier Gunnar Bøe, daglig leder i Sigma2 AS.

Gunnar Bøe
Gunnar Bøe, daglig leder i Sigma2.

Installasjon i 2025

Installasjonen skjer i løpet av våren og sommeren 2025 og åpnes for norske forskere i løpet av høsten 2025. Dette blir Sigma2s første superdatamaskin som installeres i Lefdal Mine Datacenter. Fra før er NIRD, det nasjonale lagringssystemet for forskningsdata, i full drift der, og som den nye superdatamaskinen skal samhandle tett med.

HPEs samarbeid med Sigma2 ved Lefdal Mine Datacenter reflekterer vårt ønske å fremme Europas vitenskapelige forskningskapasitet med toppmoderne superdatamaskiner. Vi er beæret over å ha blitt valgt til å bygge Sigma2s neste generasjons superdatamaskin med kraftige, ende-til-ende-evner som vil akselerere forskningsinnsatsen i Norge og løse globale utfordringer - alt støttet av HPE Services, sier Kristin Ottestad, Salgsdirektør, HPE Norge.

Kristin Ottestad
Kristin Ottestad, Salgsdirektør, HPE Norge

Anskaffelsesprosessen er gjennomført i tråd med regler for offentlig anskaffelse. Prosedyren er utført i to trinn, med en innledende kvalifiseringsfase, etterfulgt av en anbuds- og forhandlingsfase hvor kvalifiserte og utvalgte leverandører har fått mulighet til å levere sine tilbud.

HPE leverte det klart beste tilbudet i henhold til tildelingskriteriene i konkurransen. Kontrakten signeres formelt i juni.

I første rack-lengde bak vinduet i 1.etg i Sigma2s datahall hos i Lefdal Mine Datacenter skal den nye superdatamaskinen stå. Illustrasjon: Sigma2.

Foreløpig går den nye superdatamaskinen under arbeidsnavnet «A2», men vil få et nytt navn før installasjonen starter i Lefdal Mine Datacenter. Der er det allerede tildelt plass til A2 og fremtidige generasjoner superdatamaskiner. Illustrasjon: Sigma2.

Kategorier

Sigma2 AS er ansvarlig for å anskaffe, drifte og utvikle den nasjonale e-infrastrukturen for høykapasitetsberegninger og -datalagring i Norge. Dette omfatter blant annet de nasjonale superdatamaskinene. Vi leverer tjenester i samarbeid med universitetene i Bergen, Oslo, Tromsø og NTNU. Samarbeidet går under navnet NRIS (Norwegian research infrastructure services).

Kjersti Strømme

Pressekontakt Kommunikasjonsleder 952 88 257

Sigma2

Det statseide aksjeselskapet Sigma2 AS er ansvarlig for å anskaffe, drifte og utvikle den nasjonale e-infrastrukturen for høykapasitetsberegninger og -datalagring i Norge. Vi leverer tjenester i samarbeid med universitetene i Oslo, Tromsø, Bergen og NTNU om å levere tjenester. Samarbeidet går under navnet NRIS (Norwegian research infrastructure services).

E-infrastrukturen omfatter de nasjonale superdatamaskinene og lagringsanleggene. Beregnings- og lagringstjenestene er tilgjengelig for alle landets forskningsinstitusjoner, og regnetid og lagringskapasitet tildeles på bakgrunn av vitenskapelig kvalitet. Sigma2 leder og koordinerer også norsk deltakelse i internasjonale samarbeid innenfor e-infrastruktur.

De årlige kostnadene til investering og drift av nasjonal e-infrastruktur er på 150 millioner kroner og finansieres av Forskningsrådet og de fire universitetene.

Sigma2

Abels gate 5