Daglig leder i Sigma2, Gunnar Bøe er fornøyd med den nye avtalen, og mener den gir økt forutsigbarhet for forskerne og bedre langsiktighet i investeringene i e-infrastruktur. Foto: Andreas Bach

Dobler årlig finansiering fra 75 til 150 millioner kroner

Nå er en ny samarbeidsavtale om finansiering av den nasjonale e-infrastrukturen for beregningsvitenskap og datatjenester signert. Den nye avtalen innebærer en dobling både i den årlige finansieringen fra breddeuniversitetene og fra Norges forskningsråd.

Økt etterspørsel etter regne- og lagringsressurser

Siden 2014 har den nasjonale e-infrastrukturen for beregningsvitenskap og storskala datatjenester i hovedsak vært finansiert av de fire breddeuniversitetene (NTNU, Universitetet i Bergen, Universitetet i Oslo og Universitetet i Tromsø) og Norges forskningsråd (NFR). UNINETT Sigma2 AS drifter og har det strategiske ansvaret for e-infrastrukturen i tett samarbeid med universitetene.

I 2019 uttrykte de fire universitetsrektorene en bekymring for mangelen på ressurser til norsk beregnings- og dataorientert forskning i en artikkel i Khrono. Rektorene opplevde at finansieringsmodellen ikke var rustet til å håndtere den voldsomme etterspørselen etter regne- og lagringsressurser fra stadig flere fagfelt. En komité ledet av professor Kenneth Ruud ved UiT foreslo en ny finansieringsmodell med økt grunnfinansiering. I tillegg ble Sigma2 evaluert av et internasjonalt evalueringspanel som også pekte på økt finansiering som en av sine anbefalinger for en mer bærekraftig norsk e-infrastruktur.

Finansieringen dobles

Nå har universitetsrektorene tatt et viktig skritt for å forbedre finansieringssituasjonen, og har nylig signert en samarbeidsavtale der grunnfinansieringen dobles fra 50 til 100 millioner kroner per år.

– Den nye avtalen vil øke satsingen på e-infrastruktur som vil gi våre forskere tilgang til mer regnetid, lagringsplass og kompetanse, noe som er helt avgjørende for mange forskningsdisipliner på UiO. Beregnings- og dataorientert forskning vil benyttes av nye fagområder framover, og den økte satsningen vil muliggjøre at nye brukere får tilgang til e-infrastruktur i europeisk toppklasse, sier rektor Svein Stølen ved Universitetet i Oslo.

Den første kontraktsperioden er på seks år, med en mulighet for ytterligere seks år etter en ny evaluering. Det jobbes også med å justere de endelige detaljene i en ny kontrakt med NFR. Her vil grunnfinansieringen fra Forskningsrådet også dobles, fra 25 til 50 millioner kroner i året.

Nytt utvalg skal gi råd til styret

Den nye samarbeidsavtalen med de fire universitetene handler ikke bare om finansiering. Avtalen introduserer også en ny funksjon – et Koordineringsutvalg, som består av representanter fra samarbeidsuniversitetene. Det nye utvalget får et viktig ansvar i å gi råd til styret i Sigma2 om spørsmål knyttet til strategi, investeringer og nye partnere.

– Når penger og kompetanse utnyttes på den måten vi får til i samarbeid med universitetene, likestiller det Norge med andre verdensledende land innen beregningsvitenskap. Vi opplever at etterspørselen etter regne- og lagringsressurser til enhver tid er høy, og vi har nå mer enn 2000 forskere fra 460 prosjekter innenfor en rekke forskningsområder, sier Gunner Bøe, daglig leder i Sigma2

Kategorier