Sigvart Dagsland er klar med sitt 22. album i høst. Første singel slippes allerede 23. april. Foto: Agnete Brun

Sigvart Dagsland annonserer album og slipper ny singel

I snart fire tiår har Sigvart Dagsland gitt landets befolkning gåsehud med sin klokkeklare og silkemyke stemme. I høst er han klar med sitt 22. album, som han selv beskriver som et utvidet venneprosjekt. Første smakebit får vi allerede 23. april med låta «Vit at det går øve».

Sigvart var godt i gang med skriveprosessen på sitt kommende album da pandemien brøt ut. Da anbefalingene sa at man skulle omgås færrest mulig samlet Sigvart flere av sine nærmeste, og spurte om de kunne tenke seg å bidra på ulike felt på hans kommende album. Slik har han skapt et album han selv mener er et av de bedre han har gitt ut på lang tid, sammen med noen av de han er aller mest glad i. Han har også med seg et stjernelag av musikere som er noen av de mest kritikerroste i sin generasjon. Det er Tor Egil Kreken på bass, Thomas Gallatin på trommer, Torjus Vierli på keyboards, Øyvind Blomstrøm på gitarer og Hildegunn Garnes Reigstad på perkusjon og autoharpe, for å nevne noen.

- Denne tiden har tvunget frem andre måter å jobbe på. Det har vært krevende, men også veldig fint. På grunn av restriksjonene måtte vi jobbe i små og tette kohorter. Vi gjorde flere nettkonserter med den nærmeste familien foran og bak kamera, så da ble det naturlig å ta dem med også i video- og skrivedelen av det kommende albumet. Først og fremst har vi hatt det fryktelig gøy. Vi synes jo selv at dette har blitt knallbra, så jeg er veldig spent på mottakelsen, forteller Sigvart.

Førstesingelen «Vit at det går øve» slippes allerede 23. april. Sigvart beskriver den som en Monthy Pythonsk melodi om et evig tema.

- Jeg har jobbet sammen med Mike McGurk i 25 år og dette var den første sangen vi skrev da coronaen traff oss alle. Da samfunnet stengte ned og konserter ble avlyst på rekke og rad. Det går jo over. Alltid. Hva det enn er. Vi vet det, vi tror det ikke helt, men akkurat nå skimter vi lysningen der fremme og skjønner at snart skjer det, avslutter han.

«Vit at det går øve» slippes fredag 23. april på plateselskapet Yellow Ball Music, som drives av Sigvart selv og Karoline Krüger. Låta er produsert av Torjus Vierli og er første singel fra Sigvart sitt kommende album.

Musikere:
Torjus Vierli: Keyboards
Øyvind Blomstrøm: Gitarer
Tor Egil Kreken: Bass
Thomas Gallatin: Trommer
Hildegunn Garnes Reigstad: Perkusjon & Autoharpe
Ingrid Kjosavik, Ingfrid Straumstøyl Råheim, Aina Økland Schiøld og Karoline Krüger: Kor
Videoinnhold: Mood Media v/ Sophie Krüger Dagsland og Styrk Jonsgard Eikemo