Artist og låtskriver Hildá Länsman og lyddesigner Tuomas Norvio gir ut singelen "Vizardit". Neste år ventes deres første album sammen. Foto: David Thibel og Tero Ahonen

Ny samisk elektronika-duo: Hildá Länsman & Tuomas Norvio slipper låta «Vizardit» - en hyllest til samisk kultur og språk

Den samiske artisten og låtskriveren Hildá Länsman og den finske lyddesigneren og produsenten Tuomas Norvio er klare til å slippe sin andre singel sammen. Duoen ga ut sin første singel Čuojahat Mu i juni, og nå tar de steget videre med den lekne klubblåta Vizardit. Vizardit slippes fredag 20. september på det samiske plateselskapet Fierran Records.

Hør "Vizardit" her.

Vizardit er en kraftfull klubblåt som kombinerer Hildás karakteristiske vokal med Tuomas brede elektroniske lydbilde. Gjennom lek med ord og lyder fra det samiske språket, oppfordrer låta til å lage lyd, dele fortellinger, og engasjere seg i «vizardit» - en form for «kvitring» og sladder.

«Låten feirer den levende naturen til den samiske kulturen, og markerer et viktig steg i å finne min autentiske musikalske stemme» , sier Hildá.

Hildá og Tuomas er etablerte musikere på hver sin kant, og begynte sitt musikalske samarbeid i 2017. Vizardit er basert på deres første improvisasjon sammen. Hildá er kjent som en sterk fortolker og fornyer av joiketradisjonen og i Vizardit utforsker Hildá samspillet mellom det samiske språket og Tuomas' elektroniske lyder. Om Vizardit og samarbeidet med Tuomas forteller hun:

«Da jeg møtte Tuomas for første gang i en musikalsk sammenheng ble «Vizardit» født. Jeg har alltid følt meg som en liten rar fugl med en merkelig stemme og sær smak, og det Tuomas gjorde, føltes veldig naturlig for mine rare lydlandskaper og låtskrivingsmetoder. Samspillet vårt føles veldig ærlig og autentisk, og våre estetiske forskjeller utfyller hverandre.»

Hildá Länsman er en joiker og låtskriver opprinnelig fra Ohcejohka/Utsjok på den finske siden av Sápmi, men er bosatt i Guovdageaidnu/Kautokeino. Fra ung alder ble hun oppdratt i tradisjoner knyttet til reindrift, duodji (samisk håndverk), og luohti (joik). Hildá forener sin rike kulturelle arv med moderne musikk og visuell kunst. Gjennom studier ved Sibelius-akademiets «Global Music»-program i Helsinki har hun samarbeidet med artister fra ulike bakgrunner og er frontfigur i flere anerkjente samiske musikkgrupper som Solju, VILDÁ og Gájanas. Med disse gruppene har Hildá har turnert internasjonalt, vært finalist i Finske Melodi Grand Prix og spilt konserter både på store stadioner og i Finlands Nasjonalopera.

Tuomas Norvio er en finsk lyddesigner, komponist, musiker og produsent med base i Helsinki. Han jobber både i studio og på scenen, og har bred erfaring som lydkunstner i store og grenseoverskridende kunstproduksjoner som teaterforestillinger, lydinstallasjoner, opera, sirkus, ballett og danseforestillinger. Som komponist og lyddesigner har han gjort produksjoner for blant annet Malmö Opera, Finlands Nasjonalballett, Skånes Danseteater og for dansekompaniet Tero Saarinen Company.

Hildá og Tuomas har jobbet sammen siden 2017, og i 2025 ventes deres debutalbum. Albumet vil redefinere grensene for samisk musikk og utforske en kombinasjon av joik, rap, poesi og dansemusikk. Sammen med låta Čuojahat Mu som ble sluppet tidligere i år, markerer den nye singelen Vizardit starten på et dypt personlig og banebrytende prosjekt for duoen Hildá Länsman og Tuomas Norvio.

Vizardit slippes fredag 20. september på Fierran Records. Albumet ventes i starten av 2025.