Midgardsblot satser sterkt på norsk og samisk musikk. Blant årets artister finner vi ISÁK som er ute på sin aller siste turné.

Midgardsblot satser sterkt på norsk og samisk musikk - Slik blir årets festival

I august åpner festivalen Midgardsblot i Horten dørene for årets festivalpublikum ved vikinggravhaugene i Borreparken. Festivalen byr på verdensledende band innen metal, samisk musikk, folk og vikingmusikk i historiske omgivelser – og i årets utgave satses det enda sterkere på norsk og samisk musikk. 16. – 19. august kan publikum få oppleve artister som Mari Boine, Katarina Barruk, Isák, Enslaved og Kampfar, i tillegg til et bredt aktivitetsprogram.

Konsertprogram
I satsingen på norsk og samisk musikk har festivalen samlet noen av de beste samiske artistene og black metal-bandene landet har å by på. Legendariske Mari Boine gjester hovedscenen på lørdag og Katarina Barruk vil gjøre en intim joike-konsert i Gildehallen på sitt morsmål Ume Sámi, et språk som står på UNESCOs rødliste over vernede språk. Man kan også få oppleve bandet Isák med Ella Marie Hætta Isaksen i spissen, som er ute på sin aller siste turné.

Midgardsblot ønsker også å vise at den norske black metal-scenen blomstrer som aldri før og i år kan man oppleve et mangfold av norsk black metal på Midgardsblot-scenen. På plakaten står de norske kanonene – Kampfar, Enslaved, Einherjer og Tsjuder, men også undergrunnsbandene Nordjevel og helt nye Eternity. Festivalen byr også på spennende internasjonale navn som amerikanske Black Braid.

Vikingmarked, familieaktiviteter og klubbkvelder
Midgardsblot byr ikke bare på et bredt musikalsk program, men også på et mangfold av andre aktiviteter. På nattestid blir det Night Hall Club i Gildehallen med Blot Rave og Viking-fest, og på dagtid kan man delta på seminarer, vikingmarked og andre familieaktiviteter. Festivalsjef Runa Strindin lover fire dager med et variert program og besøkende fra alle verdenshjørner.

- I tillegg til band fra flere sjangre har vi en vikinglandsby og et stort sideprogram med seminarer og familieaktiviteter, så her vil det være noe for alle. Festivalen ligger idyllisk til i Borreparken med strender rett ved Oslofjorden, og det mulig å ta en dagsutflukt til festivalen. Vi ligger godt an med billettsalget og selger flere billetter i Norge enn før, og vi forventer omtrent 5000 besøkende per dag, forteller Strindin.

Tur med vikingskipet Saga Oseberg
Også i år vil vikingskipet Saga Oseberg seile inn til Borre. Her får publikum en unik mulighet til å være med og ro et ekte vikingskip på fjorden, og samtidig lære om hvordan vikingene bygde skipene sine og hvordan de klarte å seile, erobre og bosette seg over store deler av verden. Det er satt opp to turer per dag og over halvparten av billettene er allerede solgt.

Norske mattradisjoner med en moderne vri
Norske kokkers Landsforening avdeling Vestfold kommer tilbake til Midgardsblot med sin pop-up-restaurant og byr på norsk mat basert på lokale råvarer. Alt blir laget av profesjonelle kokker inne på festivalområdet og de byr et internasjonalt festivalpublikum på en kulinarisk reise i norske mattradisjoner med en moderne vri.

Midgardsblot går av stabelen 16.-19. august 2023. Dagsprogrammet er publisert på festivalens nettside midgardsblot.no og det er nå mulig å sikre seg dagsbilletter til årets festival.

Festivalpass og dagsbilletter kan kjøpes her.

Sesong 1 jobber med store og små arrangementer, innholdsproduksjon, PR, markedsføring, og innovasjon innenfor musikk- og kulturbransjen.