Festivalen Midgardsblot satser stort på unge talenter. DEP er blant nykommerne på årets festival. Foto: Privat

Midgardsblot satser på nye stemmer innen norsk metall

Når Midgardsblot-festivalen i Horten går av stabelen 17. - 20. august kan publikum oppleve store, internasjonale band innen metal-, rock- og folkemusikk. Samtidig ønsker festivalen å inkludere unge, talentfulle band som er spådd til å være vår neste generasjons storheter innen norsk metal. I år venter festivalen gjester fra over hele verden og disse skal få oppleve de norske nykommerne i DEP og Nagirčalmmiid.

DEP, bestående av Gaute Rødli, Tønder Leander Holum Solberg og Sigurd Bostadløkken Kvaløysæter, ble kjent for det norske publikummet som finalister i MGPjr 2022 da de skrev seg inn i historiebøkene som det første bandet i programmets historie til å konkurrere i kategorien «Black Metal». Til tross for sin unge alder har 16-åringene allerede spilt sammen i fire år. «Kald Mann» som de deltok med i MGPjr kom på førsteplass på Spotifys «Viral 50 Norway»-liste.

De tre unge guttene gleder seg enormt til å innta scenen på Midgardsblot.

- Dette blir den største spillejobben vi har hatt hittil, og vi gleder oss helt sykt! Det å spille live i slike omgivelser og foran et publikum som elsker metal blir helt konge, forteller bandet.

Samme kveld kan publikum også oppleve doom metal-bandet Nagirčalmmiid.

Nagirčalmmiid ble dannet i starten av pandemien og består av Sebastian Togstad og Vegard Anthonsen. Til tross for at de er relativt nye på den norske musikkscenen har de allerede rukket å gi ut en EP og spilt på bransjefestivalen By:larm i 2021 og Club Inferno i 2022.  De to 18-åringene fra Orkanger spiller doom metal med sterk musikalsk og tekstlig innflytelse fra samisk kultur og mytologi. De lover et imponerende sceneshow og gleder seg enormt til å spille på Midgardsblot.

- Vi ser virkelig fram til å få spille konsert på en festival av denne skalaen! Det er jo veldig klisjé å si, men dette er en barndomsdrøm som går i oppfyllelse. Da vi startet dette prosjektet hadde vi aldri trodd at vi skulle få spille på en så stor festival. Vi er kjempetakknemlige og gleder oss utrolig mye, sier bandet.

De to bandende spiller rett etter hverandre på festivalens siste dag, lørdag 20. august. Konsertene vil finne sted i Gildehallen – en vakker, rekonstruert Viking-festsal på Midgard Vikingsenter i Borre.

Et begrenset antall 4-dagers festivalpass og dagsbilletter til lørdag er fortsatt tilgjengelig.

Kjøp billetter og se hele programmet på midgardsblot.no.