Bærekraft. Noe vi bare snakker om?

Bærekraft. Noe vi bare snakker om?

Shippingindustrien har hatt utfordringer i mange år. Nå er prisene lave og de bærekraftige alternativene er gode – med andre ord en gyllen mulighet til å frakte varer sjøveien på en bærekraftig måte! Men interessen er ikke så stor som man skulle håpe.

Pandemien førte til kaos i hele shippingindustrien. Alt ble satt på pause. Smittespredningen blant havnearbeidere, sjåfører og lagerarbeidere førte til enda flere nedstengninger.

Pandemien satte en rekord for høye priser

Tredje kvartal i 2020 steg prisen for en container fra rundt 2000 dollar til 16 000 dollar. Og stormen vedvarte de neste to årene. Å betale nesten ti ganger så mye for en sjøcontainer ble den nye normalen. Vi slo rekorder – og de høyeste sjøfraktprisene noensinne var et faktum.

Hvordan skjedde dette? Etter pandemien eksploderte etterspørselen. Men containere ble sittende fast i havner eller ventet på å bli losset. Samtidig hadde produksjonen av nye containere nesten stoppet opp de første fem månedene i 2020.

Med andre ord var markedet veldig usikkert, og kostnadene var høye overalt. Fokuset på bærekraftige alternativer ble overskygget av dette.

Handling nå!

Nå, noen år senere, ser vi et nytt marked. Vi ser priser som er lavere enn noensinne. Vi ser at biodrivstoff koster like mye nå som det gjorde da. Med andre ord bør det nå være enkelt å ta bærekraftige valg.

Pressen rapporterer hver dag om naturkatastrofer, is som smelter, og hav som blir varmere. I alle firmapresentasjoner og styrerom hører vi kunder si: «Vi er et bærekraftig selskap». Vi er alltid enige om at vi må gjøre alt vi kan for å nå FNs 1,5-gradersmål for å redde planeten vår. Vi må samarbeide for å skape en bedre fremtid.

Majoriteten er fortsatt nølende

Vi har naturligvis mange gode eksempler på kunder som velger bærekraftige sjøfrakt, men den store majoriteten er fortsatt nølende. Selv om vi snakker om den største globale utfordringen i vår tid.

Det finnes bærekraftige løsninger. Bærekraftig sjøfrakt kommer til å være en forutsetning for å kunne være konkurransedyktig i svært nær fremtid. Bærekraftig transport handler om mer enn leveranser den siste milen.

Jeg håper vi får oppleve større etterspørsel etter bærekraftig sjøfrakt. Fordi det gjør en forskjell. Men jeg spør meg selv – blir vi ikke karbonnøytrale før det er kostnadsnøytralt?

Christian Flatum, Cluster Head of Ocean Freight, DB Schenker

Bærekraftig sjøfrakt
Sjøfrakt er allerede den fraktmåten som har lavest karbonutslipp. Men selv den mest bærekraftige saken trenger av og til litt hjelp med å få fart på miljøengasjementet. Derfor har DB Schenker gjennomført en investering i biodrivstoff på forhånd, slik at det blir enkelt for deg å ta grep nå.

Les mer: Bærekraft – sjøfrakt | DB Schenker

DB Schenker er et av verdens ledende logistikk- og transportselskaper til vanns, til lands og i luften. I Norge er vi ledende på stykkgods og partigods. Med et finmasket rutenett dekker vi hele landet og har gode forbindelser på import og eksport. DB Schenker har avanserte IT-løsninger som muliggjør optimale transport- og logistikkløsninger. Schenker AS eies av DB Mobility Logistics AG, som eies av Deutsche Bahn AG. DB Schenker har 2000 kontorer i over 140 land. I Norge 29 terminaler og ca. 1100 ansatte.