Strenge miljøkrav har gjort OneMed og DB Schenker til et vinnerteam

Strenge miljøkrav har gjort OneMed og DB Schenker til et vinnerteam

Nylig signerte OneMed og DB Schenker en ny stor-kontrakt for transport av medisinsk forbruksmateriell til hele 13 kommuner i Oslo-området, inklusive Oslo samt 7 i Telemark. I tillegg flere private virksomheter i Oslo. Avtalen er langsiktig og går over 6 år. Tildelingskriteriene er strenge, og bærekraft står sentralt. Utslippsfri transport og distribusjon er en grunnforutsetning.

Kontrakten har en verdi på inntil 2,2 milliarder kroner for OneMed over de neste seks årene, opplyser OneMed i en pressemelding.

OneMed leverer i dag medisinsk utstyr til over 90 kommuner i Norge, og har hatt et samarbeid med Oslo kommune og nærliggende kommuner siden 2016. Det er nå tredje gang selskapet vinner anbudsrunden.

Den nylig inngåtte avtalen dekker 18 prosent av Norges befolkning og er den største kommunale kontrakten for medisinsk utstyr i landet.

Engasjert i samfunnssikkerhet

Produktene som leveres av OneMed er i ytterste konsekvens livsviktige, og logistikkløsningen må defineres i samme kategori. Dette ble

godt demonstrert under pandemien hvor myndighetene måtte snu seg raskt for å legge til rette for smidige løsninger knyttet til transport av bl.a. medisinsk materiell.

Vi lever i et langstrakt land med tidvise utfordringer i infrastrukturen. Været bidrar med sitt og regulariteten på jernbanen er for dårlig. Vedlikehold og oppgradering er nødvendig, og dette skaper også forsinkelser. Administrerende direktør i OneMed, Jan Knoph, er meget opptatt av varelevering i et samfunns-sikkerhetsperspektiv. Både OneMed og DB Schenker er samfunnskritiske på hvert sitt felt.

De neste tre årene får vi utfordringer med å distribuere i Oslo. Stengingen av Ring 1 i forbindelse med bygging av nytt regjeringskvartal medfører vanskeligheter og forsinkelser. Her må kommunen spille godt på lag med oss påpeker Knoph.

– Vi ser på muligheten til å kunne foreta leveranser utenom ordinære tider, for å unngå kø i forbindelse med stengingen av Ring 1 de neste årene. Vi mener også at elektriske varebiler igjen kan få bruke kollektivfeltet – dette vil sikre leveringene, mener Knoph.

En pakke er ikke en pakke. Innholdet må definere hvilken rolle og prioritet som skal tillegges den aktuelle forsendelsen. Det burde være åpenbart at produkter knyttet til liv og helse trenger en prioritering. Særlig når man planlegger begrensninger i infrastrukturen. Her bør dialogen og samarbeidet med offentlige instanser og myndigheter være bedre, og myndighetene bør lytte mer til varetransportens behov.

Bærekraftig «last mile» ikke nok

OneMed var tidlig opptatt av miljø og bærekraft, og når DB Schenker startet innfasingen av grønne løsninger på distribusjon i Oslo og de andre byene i Norge, så utviklet samarbeidet seg raskt. Et samarbeid som for begge har hatt stor betydning for den videre utrullingen. Nå som vi ser at innhenting og utkjøring lokalt begynner å få stor dekning av bærekraftige løsninger, dreier oppmerksomheten og fokus seg mot de lengre distansene mellom byer. Ikke bare i Norge, men også mellom de nordiske landene. Det er også her vi får til de største reduksjonene av utslipp grunnet kjørelengde.

På lageret som OneMed opererer på Jessheim fokuseres det da naturlig nok på inntransporten. En viktig del av dette er transporten fra hovedlageret i Sverige (Gøteborg) og innhenting av sjøcontainere fra Oslo Havn. Begge disse settes opp med fossilfrie ruter sammen med transporten til Schenkers hovedterminal på Alnabru. Dette gjør at man stadig kommer nærmere komplette grønne logistikkløsninger.

Schenker i Norge står fast på målet om å operere karbon nøytralt innen 2027 for landtransporten.

Sterk i et stort nordisk marked

OneMed er en del av Asker Healthcare Group som har sitt hovedkontor i Sverige med en omsetning på 13 milliarder kroner, og med en solid markedsledelse i de 14 europeiske land der de har virksomhet. I Norge er OneMed markedsleder innen leveranser av medisinsk materiell til sykehus, kommuner, legekontor og klinikker Myndighetens fokus på miljø i offentlige anbud gir OneMed en fordel gjennom sin miljøstrategi og valg av leverandører som ligger godt fremme på miljøsiden.

Posisjonerer seg for fremtiden

OneMed har en betydelig produktliste, og velferdsteknologiske løsninger er i økende grad en del av det som det er naturlig å tilby markedet. Innenfor helsesegmentet er det et stort potensial i å utnytte teknologi og tilpasse hjelp og leveranser på en måte som både effektiviserer prosesser og løsninger, og som gir brukere bedre hjelp i det daglige.

Det er knapphet på ressurser i helsevesenet, og det er spådd fremtidige utfordringer, slik at en del av løsningen må bli effektivisering uten at det går på bekostning av liv og helse. Her vil disse nye IT-løsningene være et godt bidrag. Ai kommer også her til å spille en rolle.

Jan Knoph, CEO OneMed