Logistikkens magi: Slik forvandler DB Schenker Nordic Fairs and Events til en suksess

I dagens globale forretningslandskap er logistikk ryggraden i vellykkede arrangementer og messer. I hjertet av denne prosessen er DB Schenkers enhet for messer, arrangementer og spesiallogistikk (FESL). Fortsett å lese for å få innsikt i reisen for å skape uforglemmelige opplevelser.

(Janne Matikka, Head of Fairs, Events & Special Logistics, Cluster Nordics)

Hvor logistikk skaper magi

Janne Matikka, leder for messer, arrangementer og spesiallogistikk, kaster lys over denne forretningsenheten og hvordan teamet hans konsekvent tilfører verdi til messer og arrangementer for kunder i de nordiske landene. «FESL er mer enn bare flytting av varer; det handler om å skape minneverdige øyeblikk». Om du promoterer tjenester på en messe, deltar på en global sportsbegivenhet, organiserer en lokal sammenkomst eller håndterer unike gjenstander som kunstgjenstander, FESL arbeider med sin magi bak kulissene. Så, neste gang du deltar på en messe eller heier på et stadion, husk at FESL spiller en sentral rolle.

Vår styrke

FESL er til stede i hele Europa, og i Norden, hvor vi har etablert et godt nettverk. DB Schenkers nettverk betjener de største messeområdene globalt og leverer omfattende tjenester fra kundens dør til deres stand. Vår Infrastruktur inkluderer egne varehus, gaffeltrucker og lastebiler, noe som gir oss en betydelig fordel når vi diskuterer verdien av nettverket vårt. I Norden, som dekker de geografiske områdene fra Nord-Norge helt til den sørøstlige delen av Danmark, Finland og Sverige, samarbeider vi med spesialiserte partnere for å sikre effektiv og smidig drift.

Janne understreker styrken av nettverket. FESLs mangfoldige team bringer med seg ekspertise fra ulike felt. De er ikke bare logistikkentusiaster; de er problemløsende eksperter som forstår de forskjellige spesialitetene i våre kunders bransjer. Dessuten mener Janne at Nordic Unity er en stor styrke. Han legger til: «Det nordiske oppsettet oppmuntrer til samarbeid, og det er en pågående reise for oss. Jeg er veldig glad for å utvide virksomheten vår og hjelpe kundene våre med å navigere i deres messer og arrangementslogistikkbehov.»

Verdi for kundene

God koordinering og strategisk planlegging er det FESL er gode på, og denne forretningsenheten er her for å administrere logistikken. Her er Jannes 5 tips hva du bør ta i betraktning når du deltar på/organiserer en messe eller et arrangement:

1. Start planleggingen i god tid: dette reduserer kostnadene og sikrer en god opplevelse slik at kunden kan konsentrere seg om det som betyr noe

2. Samarbeid, samarbeid, samarbeid: Logistikk er kjernen i en vellykket messe eller et arrangement. Planlegg det sammen med din logistikkpartner

3. Planlegging: Hvis kunden deltar på mer enn én messe eller arrangement i året. Planlegg hele turen sammen med logistikkpartneren, dette reduserer kostnadene sammenlignet med å håndtere en hendelse per gang

4. Å forlate messen: Jeg vet at alle er ivrige å komme tilbake fra messen eller arrangementet. Vennligst ikke forlat standen eller arrangementet før du har overlevert varer til transport. Hvis noe går tapt dekkes det ikke av transportselskapet eller i verste fall kan kundens konkurrent få tilgang til varene.

5. Pakking: Oppbygging og demontering er hektiske prosesser hvor det beveges mye deler. Vennligst pakk og merk varene godt, noe som reduserer skader og tap av varer.

FESL-tjenestene: Vår portefølje

Messelogistikk: Nordiske selskaper, enten de deltar på en enkelt årlig messe eller drar på en messetur, drar nytte av FESLs ekspertise. Jannes team er dedikert til å overvåke messeprosjektene fra begynnelse til slutt. Dessuten tilbyr de alt fra transport til verdiøkende tjenester som trengs i messeområdet, og vi plasserer også en lokal kontaktperson som er tilgjengelig på messen for å sikre full åpenhet. Ifølge Janne har denne tilstedeværelsen vist seg å være til stor hjelp for våre kunder i Norden.

Eventlogistikk: omfatter alt fra små lokale arrangementer til store globale sportsbegivenheter. FESL håndterer logistikk sømløst med sine partnere i de lokale nettverkene. Hvis du legger til rette for logistikk for globale arrangementer eller om du er leverandør eller arrangerer et lokalt arrangement eller festival, tar vi oss av ditt arrangement. – I tillegg kan vi etablere et kontrolltårn for å sikre at alt går etter planen, slik at kundene våre er klare for sine arrangementer, legger Janne til.

Spesiell logistikk: Det kan være vanskelig å spesifisere et objekt for denne tjenesten, men å gi et eksempel – «FESL håndterer alt - enten det er kunstforsendelser eller unike forespørsler som å transportere en racerbil. Hvis en kunde hypotetisk trenger en enhjørning transportert, ville FESL finne ut hvordan det skal gjøres”. Denne fleksible tjenesten er svært utformet for å møte den enkelte kundes behov.

Fra starten av et prosjekt til det er ferdig, sørger FESL for at alt går sømløst etter planen. Vi flytter ikke bare forsendelser, lastebiler eller paller; vi skaper messer- og arrangementsopplevelser for kunder i Norden med våre transport- og logistikkløsninger.