Sterk medlemsvekst i SATS - rekordhøye 721 000 medlemmer

Sterk medlemsvekst i SATS - rekordhøye 721 000 medlemmer

SATS presenterte i dag resultatene fra fjerde kvartal 2022 som viser en kraftig forbedring innen mange områder. SATS gikk ut av året med rekordhøye 721 000 medlemmer. Den sterke medlemsveksten kommer som et resultat av høyt salg av nye medlemskap, uten særlig økning i andelen som velger å avslutte sitt medlemskap. SATS har også rekordhøye besøkstall. Dette viser at mange velger å prioritere egen helse til tross for en krevende økonomisk situasjon. Denne positive utviklingen fra fjerde kvartal har fortsatt inn i det nye året. Dette legger et godt grunnlag for en positiv finansiell utvikling i 2023.

– Vi er stolte av å kunne presentere en rekordhøy medlemsbase med et imponerende høyt aktivitetsnivå. Det gjennomsnittlige SATS-medlemmet trener oftere enn før, og samlet sett besøkte våre medlemmer oss 10,5 millioner ganger i fjerde kvartal. Med en lovende utvikling i de viktigste operasjonelle KPI’ene er vi trygge på at de økonomiske resultatene vil følge, sier Sondre Gravir, konsernsjef i SATS.

Ved utgangen av fjerde kvartal 2022 hadde SATS 275 treningssentre, en økning på 13 sentre fra tilsvarende kvartal i fjor. Medlemsbasen økte med 13 000 medlemmer i løpet av kvartalet, og nådde 721 000 medlemmer, 8 % høyere enn i fjor. De totale inntektene var NOK 1 082 millioner i kvartalet, opp 8 % fra Q4 2021. 10 nye treningssentre er planlagt de to neste årene.

– Vi har implementert en helhetlig plan for å bedre lønnsomheten og iverksatt en rekke initiativer for å motvirke inflasjonspresset, i henhold til hva vi presenterte på kapitalmarkedsdagen i oktober 2022, fortsetter Gravir.

Veksten i medlemsbasen viser en vilje i befolkningen til å prioritere egen helse, spesielt blant unge mennesker. Medlemsgruppen under 24 år var ved slutten av kvartalet 17 % høyere enn i Q4 2019. Fysisk aktivitet forebygger flere livsstilssykdommer og sparer på sikt samfunnet for milliarder i helseutgifter.

SATS-medlemmer har de siste 12 månedene bidratt med 18,5 milliarder kroner i samfunnsøkonomisk velferdsgevinst, kun medregnet de medlemmene som har nådd WHO sine anbefalinger om fysisk aktivitet gjennom deres trening på SATS.

For mer informasjon:

SATS er Nordens største treningssenter-kjede med en sterk visjon om å spille en viktig rolle for helsen og livskvaliteten til våre medlemmer og i samfunnet.

SATS group is the leading provider of fitness and training services in the Nordics with 276 clubs in Norway, Sweden, Finland, and Denmark. We have 736 000 members and 10 000 employees who is committed to motivate as many people as possible to an active lifestyle.