Samsung lanserer nye Odyssey OLED-, Smart Monitor- og ViewFinity-skjermer

Samsung lanserer nye Odyssey OLED-, Smart Monitor- og ViewFinity-skjermer

Den nyeste Odyssey OLED-serien kommer med proprietær teknologi som forebygger innbrenning og tilbyr avanserte OLED-opplevelser. Smarte AI-funksjoner forbedrer underholdningsopplevelsene på Smart Monitor M8 og Odyssey OLED G8, mens de nye ViewFinity-modellene muliggjør enda mer effektive arbeidsplasser.

Samsung Electronics Co., Ltd. kunngjorde i dag den globale lanseringen av sine 2024 Odyssey OLED-, Smart Monitor- og ViewFinity-skjermer.

De nye og oppdaterte modellene kommer med både ønskede og overraskende funksjoner som muliggjør nye opplevelser i alle slags brukssituasjoner. Odyssey-serien bringer en avansert OLED-opplevelse og nye AI-funksjoner1 til Odyssey OLED G8-modellen, Smart Monitor-serien gir enda mer glede med flere forbedrede underholdningsfunksjoner og den AI-drevne Smart Monitor M8-modellen, og ViewFinity-serien kommer med enda flere tilkoblingsmuligheter for å lage en komplett arbeidsstasjon.

"Våre nyeste skjermer gir alternativer til brukere globalt og skaper bedre opplevelser, uansett hvordan folk bruker dem," sa Hoon Chung, Executive Vice President for Visual Display Business hos Samsung Electronics. "Fra den banebrytende AI-drevne Odyssey OLED-gamingskjermen til opplevelser med flere enheter med Smart Monitor og ViewFinity-serien, er Samsung fortsatt opptatt av å redefinere markedet og levere banebrytende teknologier til brukere overalt."

Odyssey OLED-serien: Visuell fortreffelighet med nye funksjoner som beskytter mot innbrenning

2024 Odyssey OLED-modellene utvider Samsungs tilbud av neste generasjons OLED-ytelse med nye Odyssey OLED G8 (G80SD) og Odyssey OLED G6 (G60SD).

Odyssey OLED G8 er den første flate 32" Samsung OLED-gamingskjermen med 4K UHD-oppløsning (3840 x 2160) og 16:9-forhold. Den har opptil 240 Hz oppdateringsfrekvens og 0,03 ms grå-til-grå (GtG) responstid for ekstremt jevn og responsiv gaming.

Odyssey OLED G6 er 27" med QHD-oppløsning (2560 x 1440) og støtter 16:9-forhold. Med opptil 360 Hz oppdateringsfrekvens og 0,03 ms GtG-responstid gjør skjermen det enkelt for gamere å følge med på raske bevegelser.

Den nye Odyssey OLED G8 er Samsungs første OLED-gamingskjerm drevet av AI. NQ8 AI Gen3-prosessoren, som er den samme prosessoren Samsung bruker i sin 2024 8K TV, oppskalerer innhold til nesten 4K når du bruker skjermens innebygde Smart TV-apper for høyere oppløsning i spill og underholdning2.

Begge de nye OLED-modellene har Samsung OLED Safeguard+, en ny proprietær teknologi som beskytter mot innbrenning. Denne teknologien er den første i verden som forhindrer innbrenning ved å bruke et pulserende varmerør på skjermen. I tillegg fordamper og kondenserer det dynamiske kjølesystemet en kjølevæske for å spre varmen fem ganger mer effektivt enn den eldre grafittplatemetoden, som forhindrer innbrenning ved å redusere temperaturen i kjernen. Skjermen oppdager også statiske bilder som logoer og oppgavelinjer, og reduserer automatisk lysstyrken for å gi en annen måte å forhindre innbrenning3.

Odyssey OLED G8 og OLED G6 leverer begge uovertruffen OLED-bildekvalitet med en lysstyrke på 250 nits (Typ.), mens FreeSync Premium Pro holder GPU og skjermpanel synkronisert for å redusere hakking, forsinkelser og skjermrivning.

Samsungs nye OLED Glare Free-teknologi4 bevarer også fargenøyaktigheten og reduserer gjenskinn samtidig som bildeskarpheten opprettholdes for å sikre en oppslukende seeropplevelse, selv i dagslys. Det OLED-optimaliserte, lavreflekterende belegget overvinner avveiningen mellom glans og gjenskinn takket være et nytt, spesialisert hardt belegg og overflatebeleggmønster.

Begge skjermene har en superslank metalldesign som gir dem en distinkt identitet, mens Core Lighting+ forbedrer underholdnings- og gaming-opplevelsen med omgivelseslys som synkroniseres med skjermen. Det praktiske stativet gjør også lange økter mer komfortable med justerbar høyde, pluss tilt- og svingstøtte.

De nye Odyssey OLED-skjermene er det nyeste tilskuddet for å utvide Samsungs OLED-skjermmarked. Lanseringen kommer etter at Samsung oppnådde topplasseringen i globalt salg i OLED-skjermmarkedet innen bare ett år etter å ha lansert sin første OLED-modell5. Prestasjonen understreker Samsungs raske oppstigning i det konkurransepregede landskapet av OLED-skjermer, samtidig som den forsterker Samsungs forpliktelse til å diversifisere utvalget sitt av gamingskjermer.

Smart Monitor M8: AI-prosessering for klar video og lyd

Den oppdaterte Smart Monitor-serien samler en komplett multi-enhetsopplevelse i ett og samme knutepunkt for smartere underholdning og produktivitet. De oppgraderte 2024-modellene inkluderer M8 (M80D), M7 (M70D) og M5 (M50D).

Den oppgraderte 32" 4K UHD Smart Monitor M8 introduserer nye funksjoner drevet av AI med NQM AI-prosessoren, og løfter underholdningsopplevelsene til neste nivå. AI-oppskalering tar innhold med lavere oppløsning opp til nesten 4K6, og Active Voice Amplifier Pro bruker AI til å analysere bakgrunnsstøy i brukerens miljø for å optimalisere dialogen i brukerens innhold7. 360 Audio Mode8 er tilgjengelig på M8, som kobles sammen med Galaxy Buds for å skape et oppslukende lydmiljø. Det innebygde SlimFit-kameraet gjør det også enkelt å gjennomføre videosamtaler gjennom mobilapplikasjoner med Samsung Dex9.

Nytt for hele Smart Monitor-serien er Workout Tracker10, som kobles sammen med en Galaxy Watch for å aktivere sanntids helsedata på skjermen, selv mens du strømmer innhold. Dette gjør det lettere å spore treningsmål og kan gjøre treningen morsommere.

Disse nye funksjonene forbedrer den allerede imponerende Smart Monitor-funksjonaliteten. Smart TV-apper og Samsung TV Plus11 gir umiddelbar tilgang til et bredt spekter av strømmetjenester og live-innhold, uten å måtte starte opp en PC eller koble til andre enheter12.

M7 er tilgjengelig i 32" og 43" med 4K UHD-oppløsning (3840 x 2160), en lysstyrke på 300 nits (Typ.) og en GtG-responstid på 4 ms. M5 er tilgjengelig i 27" og 32", med FHD-oppløsning (1920 x 1080), en lysstyrke på 250 nits (Typ.) og en GtG-responstid på 4 ms.

ViewFinity-serien: Maksimerer kreativiteten og brukervennligheten

Optimalisert for kreatører og profesjonelle, og bygget ansvarlig, inkluderer den nyeste ViewFinity-serien ViewFinity S8 (S80UD og S80D), ViewFinity S7 (S70D) og ViewFinity S6 (S60UD og S60D).

De oppdaterte 2024 ViewFinity-skjermene13 hjelper til med resirkulering ved at 10 prosent av den totale plasten som brukes i produktet er resirkulert plast, og ved å ikke bruke kjemiske sprayer på plastkomponentene14. Emballasjen bruker også lim i stedet for stifter for enklere demontering.

Easy Setup-stativet settes sammen med ett raskt klikk, og krever ingen verktøy eller skruer, noe som gjør det raskt og enkelt å sette opp og nyte ViewFinitys livlige skjerm. Alle 2024 ViewFinity-skjermene støtter HDR10 og visning av opptil 1 milliard farger, noe som forbedrer nøyaktig fargerepresentasjon.

ViewFinity S8 kommer i 27" og 32", begge med 4K UHD-oppløsning (3840 x 2160), oppdateringsfrekvens på opptil 60 Hz og en lysstyrke på 350 nits (Typ.). De har også en USB-hub for enkel tilkobling og et høydejusterbart stativ. S80UD-modellen inkluderer en ny KVM-svitsj for enkel tilkobling og veksling mellom to forskjellige inngangsenheter, samt en USB-C-port som lar brukere lade enheter med opptil 90 W strøm.

ViewFinity S7 er tilgjengelig i 27" og 32", begge med UHD 4K-oppløsning (3840 x 2160), lysstyrke på 350 nits (Typ.), og en oppdateringsfrekvens på opptil 60 Hz.

ViewFinity S6 kommer i både 24", 27" og 32", alle med QHD-oppløsning (2560 x 1440), oppdateringsfrekvens på opptil 100 Hz, og en lysstyrke på 350 nits (Typ.), inkludert en USB-hub og høyde-justerbart stativ. S60UD-modellen inkluderer også en innebygd KVM-svitsj og en USB-C-port (opptil 90 W lading).

Utvalgte norske priser

Odyssey OLED G6 har en veiledende pris på 10 990 kroner, mens Odyssey OLED G8 har en veiledende pris på 15 990 kroner. 27" ViewFinity S7 S70D UHD Monitor har en veiledende pris på 3 990 kroner, mens Smart Monitor-serien starter på en veiledende pris på 2 999 kroner for 27" Smart Monitor M5 M50D FHD til 8 490 kroner for 32" Smart Monitor M8 M80D UHD.

For mer informasjon om Samsungs 2024-skjermer, vennligst besøk samsung.com.

Spesifikasjoner

1 AI-funksjoner kun tilgjengelig på G80SD, M80D.
2 AI-oppskalering fungerer bare når du bruker de innebygde Smart TV-appene.
3 Logogjenkjenning er kun aktiv i AV-modus.
4 ULs verifisering validerer "OLED Glare Free"-påstanden ved å vurdere produktene mot Unified Glare Rating (UGR) teststandard satt av International Commission on Illumination (CIE) og teststandard satt av International Organization for Standardization.
5 IDC Q4 2023 Worldwide Quarterly Gaming Tracker.
6 AI-oppskalering fungerer bare når du bruker den innebygde Smart TV-en.
7 Active Voice Amplifier Pro er kun tilgjengelig i de innebygde Smart TV-appene.
8 Støtte for 360-lyd og hodesporing kan variere avhengig av applikasjon og innhold. Støttede enheter inkluderer Galaxy Buds 2 Pro / 2 / Pro / Live og kan oppdateres uten varsel.
9 SlimFit-kamerakompatibilitet med Samsung DeX krever en USB-C-tilkobling til en Galaxy S23 eller nyere, Fold5 eller Tab S9 med One UI 6.1.1 eller nyere.
10 Støttede enheter inkluderer Galaxy Watch4 eller nyere med Galaxy Mobile (One UI 4.1.1 og nyere) med nyeste programvareversjon. Enheter må være logget på samme Samsung-konto. Plasser klokken og mobilenheten nær skjermen for å bruke Workout Tracker.
11 Samsung-konto kreves for Samsung TV Plus. Støttede Samsung-enheter og -kanaler kan variere etter region og kan endres uten forvarsel. Det kan være nødvendig med ytterligere innstillinger for å bruke disse funksjonene. Annonser kan vises på Samsung TV Plus.
12 Internett-tilgang er nødvendig.
13 Kun S60UD, S60D, S70D, S80UD, S80D.
14 Prosentandelen av resirkulert materiale, som kan variere fra komponent til komponenter, beregnes ut fra totalvekten av plasten som er brukt på produktet (vekt av resirkulerte materialer/totalvekt av plast).

Om Samsung Electronics Co., Ltd.

Samsung inspirerer verden og former fremtiden med transformative ideer og teknologier. Selskapet redefinerer verden for TV-er, smarttelefoner, bærbare enheter, nettbrett, digitale apparater, nettverkssystemer og minne, system LSI, støperi og LED-løsninger. For de siste nyhetene, besøk Samsungs nyhetsrom på http://news.samsung.com.

Kontakter

For pressehenvendelser vedrørende monitor, minne, hvitevarer, TV og lyd, vennligst kontakt:

Pressekontakt Trigger v/ Tobias Gausemel Backe Gjelder journalister +47 975 47 778

Samsung Electronics Co., Ltd. inspirerer verden og former fremtiden med innovative ideer og teknologi, omdefinerer verden for TV, smarttelefoner, bærbare enheter, nettbrett, kameraer, digitale apparater, skrivere, profesjonelle skjermer, ssd, minnekort, medisinsk utstyr, nettverkssystem, halvledere og LED-løsninger. Vi er også ledende innen tingenes internett gjennom, blant annet våre digitale helse- og smarte hjem-initiativ. Samsung har 319 000 medarbeidere i 84 land, og en årlig omsetning på nesten 1500 milliarder. For mer informasjon besøk www.samsung.no eller den offisielle bloggen news.samsung.com.