IFA 2024: Samsung viser frem kraften til AI-produktene sine

IFA 2024: Samsung viser frem kraften til AI-produktene sine

Samsung går på scenen på den 100. IFA-konferansen for å avsløre sine nyeste innovasjoner og feire mulighetene AI kan skape for alle. Nye produkter kunngjort i dag inkluderer to nye Galaxy Book PC-er og den europeiske utrullingen av Bespoke AI Laundry Combo™.

Samsung Electronics Co., Ltd. gikk på scenen på IFA i dag, for å ferie 100 år med innovasjon på konferansen, og for å fortsette sin visjon «AI For All». Presentasjonen viste frem Samsungs engasjement for å demokratisere AI, slik at enda flere kan dra nytte av bruken.

For å utvide AI For All-visjonen ytterligere, inkluderte konferansen kapitlene «AI Meets the World» og «AI Meets You» der foredragsholdere fra hele selskapet og dets partnere demonstrerte den kritiske rollen AI spiller i å forbedre brukernes livskvalitet, og utstyre dem med verktøy de kan bruke for å berike livene sine.

– Siden presentasjonen vår på IFA i fjor har diskusjonene rundt AI og dens rolle i livene våre vokst betydelig, sa Benjamin Braun, CMO i Samsung Europe.

– I Samsung er vi stolte av å gjøre AI mer tilgjengelig og forståelig, og viser hvordan det kan forenkle livet i stedet for å komplisere det. Vi mener AI bør fungere som flere par med hjelpende hender, og dine behov og verden utenfor dem. Våre AI-aktiverte produkter gir folk mer tid til å fokusere på tingene de bryr seg om.

▲ Benjamin Braun, CMO i Samsung Europe, på Samsungs IFA 2024-presentasjon, på CityCube i Berlin, Tyskland. (Foto: Adam Berry/Getty Images for Samsung)

AI For All

Samsungs «AI For All» spenner over et bredt spekter av sine AI-aktiverte produkter, fra mobilenheter, hvitevarer og hjemmeunderholdningssystemer. Innen utgangen av 2024 forventer Samsung at det vil være 200 millioner Galaxy AI-aktiverte enheter i brukernes hender. Samsung forstår at AI-funksjonene deres må tilpasse seg hvordan forbrukere ønsker å leve – i tillegg til å støtte jordens behov.

Sentralt i dette er det stadig voksende SmartThings-økosystemet, som kobler sammen over 500 millioner enheter, og tilbyr sømløs fjernstyring av alle Samsung AI-aktiverte produkter, fra å slå oppvarmingen på eller av, administrere husholdningsapparater både når du er hjemme eller borte, til å styre Samsung TV-er.

Samsungs AI-aktiverte produkter gir denne kraften til brukerne, slik at de kan kuratere sine hverdagsopplevelser. Enten du søker en mer energieffektiv livsstil, ønsker å utvide kreativiteten din, eller holde kontakten med dine nærmeste.

Utrullingen av One UI 6.1.1 inkluderer splitter nye apper til Samsung Galaxy – blant andre Sketch to Image, som lar brukere visualisere ideene sine gjennom bildealternativer generert fra en enkel tegning, og Portrait Studio som driver kreativitet ved å hjelpe brukere med å lage en mer personlig avatar å bruke online.

▲ Deborah Honig, VP, One Samsung i Samsung UK, på Samsungs IFA 2024-presentasjon, på CityCube i Berlin, Tyskland. (Foto: Adam Berry/Getty Images for Samsung)

AI Meets You

På IFA 2024 lanserte Samsung projektorene The Premiere 7 og 9, samt PC-ene Galaxy Book5 Pro 360 og Galaxy Book4 Edge 15", alle designet for å hjelpe brukere med å fokusere på det de bryr seg om og hvem de deler det med.

The Premiere 9- og The Premiere 7-projektorene bringer avansert laserteknologi til hjemmeunderholdning, og leverer eksepsjonell 4K-oppløsning og oppslukende lyd på skjermer opptil 130 tommer. De inkluderer AI-drevet teknologi, inkludert Upscaling, som forbedrer innhold opp til 4K-kvalitet, og Vision Booster, som justerer lysstyrke og kontrast for optimal visning under ulike lysforhold. Disse projektorene er designet for å forvandle stuen til en førsteklasses hjemmekino, og tilbyr en overlegen seeropplevelse.

▲ Stephanie Chosen, Brand & Product Marketing Manager i Samsung, på Samsungs IFA 2024-presentasjon, på CityCube i Berlin, Tyskland. (Foto: Adam Berry/Getty Images for Samsung)

Galaxy Book5 Pro 360, i samarbeid med Intel, kombinerer kraften til den nye Intel® Core Ultra-prosessoren med Samsungs mobile lederskap for å låse opp neste nivå av AI-opplevelser på tvers av enheter. Med Galaxy AI, tilbyr den personlig produktivitet og sømløs tilkobling. Med batterilevetid hele dagen kan brukere gjøre mer effektivt, mens forbedret grafikk og skjermer gir en førsteklasses underholdningsopplevelse i Samsung Galaxys omfattende mobile AI-økosystem.

Den ultratynne Galaxy Book4 Edge 15-tommeren, designet med Qualcomm, drives av Snapdragon® X Plus-prosessoren for eksepsjonell ytelse og lang batterilevetid. Den integrerer avansert NPU-teknologi for AI-evner på øverste hylle og kombinerer Copilot+ PC-funksjoner med Galaxy AI. Denne bærbare enheten forbedrer kreativitet og tilkobling på en livlig 15-tommers skjerm.

De siste nyvinningene innen Samsung TV-er ble også vist frem på scenen på IFA. Samsung AI TV-er utgitt i år vil motta oppgraderinger av Tizen OS i syv år med tanke på maskinvarespesifikasjoner. Støttede modeller og funksjoner vil avgjøres.

Samsungs Neo QLED 8K AI-skjermer gir en forbedret seeropplevelse med innebygde NQ 8 AI Gen 3-prosessorer. Disse prosessorene har 512 nevrale nettverk – åtte ganger flere enn før – og, kombinert med kraften til AI, leverer de en tilpasset lyd- og bildeopplevelse av høy kvalitet. Denne teknologien oppskalerer innhold på skjermen for å levere det skarpeste og jevneste bildet til nå.

Samsung annonserte også den spennende lanseringen av en ny Samsung Music Frame i samarbeid med Universal Pictures Wicked. Den trådløse Music Frame-høyttaleren ble lansert tidligere i år, og leverer overlegen lydkvalitet som fyller ethvert rom med innebygde basshøyttalere og intelligent Dolby Atmos-teknologi. Den limiterte utgaven Wicked Music Frame kommer med to filmkunstbilder og ett eksklusivt bilde, og er tilgjengelig på utvalgte europeiske markeder.

Samsung skaper enkle brukeropplevelser gjennom sine Bespoke AI-husholdningsapparater1, som nå tilbyr forbedret stemmekontroll gjennom Bixby-oppgraderinger. Oppgraderte Bixby kan forstå flere kommandoer i én setning, huske tidligere kontekst2 for å utføre kontinuerlige kommandoer for personlige svar, og gi svar på produktrelaterte spørsmål3. Det lar brukere uttrykke sine behov mer naturlig og enklere enn før.

Samsung åpner også for større styrings- og tilgjengelighetsfordeler for brukerne. For eksempel har Samsung utviklet en Auto Open Door-funksjon på enkelte vaskemaskin- og kjøleskapsmodeller, slik at brukere enkelt kan åpne dørene med en lett berøring.

AI Meets The World

Samsung mener at AI er en kraft for det gode, og en som har en avgjørende rolle å spille for å la oss alle ta bedre vare på planeten og hverandre.

Samsung har fortsatt sitt mål om Net Zero innen 2050, med 93 % av DX-divisjonens operasjoner på fornybare energikilder4.

Innenfor produktene sine fortsetter Samsung å prioritere energieffektivitet og brenner for å bruke AI for å gjøre dette mulig. Enten det er AI i husholdningsapparater som kjøleskap og vaskemaskiner, eller bruk av AI for å låse opp potensialet SmartThings-økosystemet har for å spare mer energi.

Som et eksempel er Samsungs AI Hybrid-kjøleskap bygget med tanke på energisparing. Ved å kombinere to strømkilder, en kompressor og Peltier-kjøling, reagerer kjøleskapet intelligent når det brukes mer energi enn vanlig. For eksempel, hvis kjøleskapsdøren står åpen lenger, fungerer Peltier-teknologien som en ekstra kjølekilde for å forbedre den generelle energieffektiviteten.

▲ Katharina Mayer Head of LifeStyle Lab Europe, Digital Appliances i Samsung, på Samsungs IFA 2024-presentasjon, på CityCube i Berlin, Tyskland. (Foto: Adam Berry/Getty Images for Samsung)

SmartThings-økosystemet er fortsatt kjernen i Samsungs evne til å være en pionér på energieffektivitet, siden det kan gjøre mange små endringer som til sammen kan gjøre en stor forskjell. AI Energy Mode i SmartThings Energy5 kan spare opptil 70 % av energiforbruket for vaskemaskiner6,7. Med SmartThings Away Mode trenger brukere heller aldri å bekymre seg for å glemme å slå av et lys eller TV-en når de går ut. Sensorer i ulike apparater registrerer når det ikke er noen i rommet og slår deretter av systemene for å spare energi.

Skreddersydde AI-apparater kan også spare energikostnader gjennom Optimal Scheduling og Optimal Charging. Disse funksjonene forsinker starten av en vaskesyklus og lading for å unngå rushtid for å redusere energikostnadene i kombinasjon med smarte tariffer.

For mer informasjon om produktene nevnt i denne utgivelsen, vennligst besøk Samsung Global Newsroom.

Samsung-utstillingen på IFA vil være åpen fra 6. til 10. september i City Cube i Berlin.

1 Oppdateringen er tilgjengelig for apparater lansert i 2024, inkludert Bespoke 4-Door Refrigerator with AI Family Hub™, Bespoke AI Laundry Combo™, Bespoke Slide-in Range, Bespoke Jet Bot Combo™ AI, og Bespoke AI WindFree™ Gallery Freestanding Air Conditioner (selges kun i Korea).
2 Kun tilgjengelig når dialogboksen er åpen.
3 Forstå flere kommandoer og gjenkalle tidligere kontekst støttes på følgende språk: Engelsk (USA, Storbritannia, India), koreansk, spansk (Latin-Amerika, Europa), fransk, tysk, italiensk og portugisisk (Brasil). Svar på produktrelaterte spørsmål er for øyeblikket tilgjengelig for engelsk (USA) og koreansk. Følgende scenario er basert på engelsk (USA) og kan variere avhengig av brukerspråkinnstillingene.
4 I september 2022 kunngjorde Samsung sin nye miljøstrategi som inkluderer selskapets mål om å oppnå Net Zero Scope 1,2-utslipp innen 2050, maksimere ressurs-sirkulariteten for å bidra til en sirkulær økonomi og takle miljøutfordringer gjennom teknologisk innovasjon. Samsungs Device eXperience (DX)-divisjon har som mål å nå Net Zero Scope 1,2-utslipp innen 2030. DX-divisjonen oppnådde 93,4 % konvertering av fornybar energi ved utgangen av 2023 – som inkluderer 100 % fornybar energi brukt ved store globale produksjonsanlegg i USA, Europa, Korea, Kina, Brasil, India og Vietnam.
5 Tilgjengelig på Android- og iOS-enheter. Krever Wi-Fi-tilkobling og Samsung-konto.
6 Estimert basert på tester utført av Samsung. Estimerte besparelser kan avvike fra brukernes faktiske besparelser. Se https://blog.smartthings.com/smartthings-energy/how-to-reduce-your-carbon-footprint-with-smartthings-energy/
7 Wi-Fi-tilkobling, Samsung-konto og SmartThings kreves. Kan påføres når den valgte vasketemperaturen er 20~40°C. Maks spareresultater ved å vaske en 40 graders syklus som en kald vask. Besparelser basert på intern testing på WW11BB944AGB-modellen under normale bruksforhold. Resultater: Strømforbruk uten AI Energy Mode = 0,539 KWh. Strømforbruk med AI Energy Mode = 0,145 KWh. Resultatene kan variere avhengig av de faktiske bruksforholdene.

Om Samsung Electronics Co., Ltd.

Samsung inspirerer verden og former fremtiden med transformative ideer og teknologier. Selskapet redefinerer verden for TV-er, smarttelefoner, bærbare enheter, nettbrett, digitale apparater, nettverkssystemer og minne, system LSI, støperi og LED-løsninger. For de siste nyhetene, besøk Samsungs nyhetsrom på http://news.samsung.com.

For pressehenvendelser, vennligst kontakt:

Pressekontakt Trigger v/ Tobias Gausemel Backe Gjelder journalister +47 975 47 778

Samsung Electronics Co., Ltd. inspirerer verden og former fremtiden med innovative ideer og teknologi, omdefinerer verden for TV, smarttelefoner, bærbare enheter, nettbrett, kameraer, digitale apparater, skrivere, profesjonelle skjermer, ssd, minnekort, medisinsk utstyr, nettverkssystem, halvledere og LED-løsninger. Vi er også ledende innen tingenes internett gjennom, blant annet våre digitale helse- og smarte hjem-initiativ. Samsung har 319 000 medarbeidere i 84 land, og en årlig omsetning på nesten 1500 milliarder. For mer informasjon besøk www.samsung.no eller den offisielle bloggen news.samsung.com.