Gjenbruksfestivalen 2023

Pressemelding -

Sammen inviterer til en dag med gjenbruk og bærekraft - Velkommen til årets Gjenbruksfestival

For tredje gang ønsker Sammen alle studenter velkommen til Fantoft for å finne gamle skatter, fornye garderoben og lære mer om bærekraft.

Gratis skatter fra studenter

Gjennom sommeren har Sammen samlet inn møbler, klær og andre ting fra studenter som skal flytte eller har noe til overs. Alt som har blitt samlet inn vil bli lagt ut gratis på gjenbruksfestivalen på Fantoft.

“Som Studentsamskipnad er vi opptatt av å legge til rette for at studentene kan ta gode og bærekraftige valg. Festivalen er en unik mulighet for studenter å få tak i ting de trenger til studietiden. Vi har fått inn mange fine ting, som kjøkkenutstyr, møbler, bøker og klær. På denne måten kan vi bidra til en mer sirkulær studietid” sier Marita Johansen, Bærekraftsansvarlig i Sammen

Bevisst forhold til bærekraft

Sammen har vedtatt en rekke klimamål i sin foretaksstrategi, som vektlegger å redusere utslipp og bidra til mer gjenbruk blant studentene. Gjenbruksfestivalen bringer Sammen et skritt nærmere målene om bærekraftige byer og lokalsamfunn og ansvarlig forbruk og produksjon. Sammen vektlegger også Bergen kommunes klimastrategi, og viktigheten av å redusere forbruket og tenke mer sirkulært. Det fordrer at ulike aktører jobber sammen for å redusere forbrukskulturen.

“Gjenbruksfestivalen vil være med på å gjøre gjenbruk mer tilgjengelig. I tillegg vil det gjøre det mer attraktivt for studentene å velge brukt framfor å kjøpe nytt” sier Marita Johansen, bærekraftsansvarlig i Sammen.

Gjør gjenbruk morsomt

Sammen har som mål å tilrettelegge for en mer bærekraftig studietid, og anser gjenbruksfestivalen som et av de viktigste, og gøyeste virkemidlene. Festivalen har tidligere samlet over 2 500 studenter rett før studiestart, og i samarbeid med BiR, Clothing Swap Bergen, Naturvernforbundet, bærekraftslabben på Bergen offentlige bibliotek og diverse studentorganisasjoner ser Sammen frem til å ønske nye og gamle studenter velkommen til en dag med bærekraft, gjenbruk og hygge i fokus.

Festivalen vil bli avholdt på søndag 11. august på Fantoft, fra kl. 11.00-15.00

Kategorier

Marita Johansen

Bærekraftsansvarlig 48234232
Lene Thowsen Harloff

Pressekontakt Kommunikasjonssjef Kommunikasjon og presse 402 92 333
Mikkel Røed Nesse

Strategisk rådgiver 949 74 225

SAMMEN for studentene på Vestlandet

Sammen er en samskipnad som jobber for at studenter på Vestlandet skal få en flott studietid. Vi driver treningssentre, barnehager, helsetjenester, boliger, kafeer med mer. Noen av tjenestene våre er gratis, og prisene forøvrig skal være konkurransedyktige og rimeligst mulig for studenter. Alt vårt overskudd går tilbake til studentene, og i styret vårt har de i flertall og styrelederen er også en student. Sammen med utdanningsinstitusjonene arbeider vi for å utvikle det helhetlige læringsmiljøet for studenter på Vestlandet. Ved å tilby gode velferdsordninger og et fagtilbud av høy kvalitet, vil vi i samarbeid gjøre Vestlandet til en attraktiv region.

Sammen - Studentsamskipnaden på Vestlandet

Parkveien 1