Overskudd gir flere boliger til studentene

Overskudd gir flere boliger til studentene

Studentsamskipnaden på Vestlandet (Sammen) sitt årsregnskap viser for 2023 at samskipnaden har en tilfredsstillende økonomi. Årsresultatet etter skatt var i 2023 på 53 millioner kroner. Resultatet inkluderer en gevinst fra salg av studentboligene i Klostergaten og en skattefordel som følge av omlegging av Sammen sine barnehager i egne aksjeselskap. Overskuddet gir Sammen anledning til å fortsette å utvikle studentenes velferdstilbud.

Årsresultatet til Sammen i 2023 er på 53 millioner, hvorav skattefordelen for omleggingen av barnehagene utgjør 16,7 millioner kroner. Skattefordelen kommer av at barnehagebyggene fulgte med barnehagedriften og de ansatte over i aksjeselskapene. Skattemessig ble eiendommene overført til markedsverdi, mens de fortsatt ligger i regnskapene til den enkelte barnehage til bokført verdi. Korrigert for denne effekten var det underliggende resultatet for konsernet, inkludert gevinsten fra Klostergaten 2-4 på 14,9 millioner kroner, 36,2 millioner kroner.

• Jeg er svært fornøyd med resultatet fra 2023. For Sammen er det helt avgjørende å ha en sunn økonomisk drift. Det er viktig for oss å gi studentene tjenester til så lav pris som mulig, samtidig som vi har mulighet til å utvikle tilbudene til studentene, sier styreleder, Amalie Lunde

Mer overskudd til studentboliger: 212 millioner til 170 nye boliger i Bergen

2023 var første året hvor driften ikke ble direkte påvirket av pandemien. Sammen har tilbakelagt et år med høy aktivitet i alle virksomhetsområdene, og etterspørselen etter tjenestene er større enn noen gang. Resultatgraden ble for 2023 4,3 prosent. Egenkapitalen var ved utgangen av 2023 på 425,7 millioner kroner, med egenkapitalandel på 13,6%, som er marginalt høyere enn 2022.

• Det er gledelig at egenkapitalen er styrket og at vi har en finansiell posisjon som gjør det mulig for oss å fortsette å utvikle viktige i viktige tjenester for studentene på Vestlandet. Våre frie midler gir oss et handlingsrom til å investere i tomter og bygg til nye studentboligprosjekter, sier Amalie Lunde, Styreleder i Sammen

Sammen sitt overskudd og egenkapital går til å bygge og utvikle flere studentboliger, oppgradere eksisterende boliger og til mer studentvelferd. I januar 2024 sikret Sammen seg eiendommen i Lotheveien for 31 millioner som skal bli 170 nye studentboliger til studentene i Bergen. Sammen vil videre bruke 212 millioner kroner for å ferdigstille boligene, slik at de er klare til semesterstart i 2025.

• Det er veldig viktig at vi kan fortsette å bygge flere studentboliger og oppgradere eksisterende bolig. Vi er avhengig av en solid egenkapital for å satse på nye prosjekter. I årene fremover vil Sammen investere over en milliard i nye prosjekter, sier styreleder, Amalie Lunde

Lene Thowsen Harloff

Pressekontakt Kommunikasjonssjef Kommunikasjon og presse 402 92 333