Grønneviksøren studentboliger ble ferdigstilt i 2013 og er Sammen sitt nest største boliganlegg

Et hett utleiemarked: Sammen vil ha flere studentboliger

Med et stadig hetere utleiemarked, ønsker Sammen å bygge flere studentboliger i Bergen. Boligutbyggingen bremses imidlertid av et tregt system.

- Vi er i en situasjon hvor studentene må navigere bostedsjakten i et svært presset utleiemarked. Behovet for nye studentboliger er stort, og vi håper kommunen kan prioritere studentboligbygging i tiden fremover, sier Amalie Lunde, styreleder i Sammen.

Sammen har søkt om å bygge flere nye studentboliger i Bergen, men lang behandlingstid gjør at prosjektene nærmest står på stedet hvil.

Går utover studentene

Antallet studenter som står i kø for studentbolig er uvanlig høyt i år. Lunde tror det skyldes et stadig hetere utleiemarked, hvor det er høye priser og mange om beinet. Hun forventer at utleiemarkedet vil være særlig hett i tiden før studiestart, og frykter det vil gå negativt utover studentene.

- Vi hører fra studenter at de nærmest må kjempe om gamle og slitne leiligheter til urovekkende høye priser. Det vitner om et presset utleiemarkedet som går utover studentenes bokvalitet og økonomi.

Har søkt om å bygge studentboliger

Sammen retter et stort fokus på å tilby studentboliger med god standard som står i stil med studentenes økonomi. Samtidig ønsker Sammen at boligutbyggingen skal bremse prisveksten i det private utleiemarkedet.

Sammen leter stadig etter nye boligprosjekter og tomter, og har i dag to søknader for nye boligprosjekt inne til behandling hos kommunen. Dersom disse blir godkjent, vil Sammen kunne tilby over 100 nye studentboliger i Bergen.

Lang behandlingstid hindrer fremdrift

Saksbehandlingstiden i kommunen hindrer imidlertid fremdrift i de igangsatte boligprosjektene. Amalie Johnsen Lunde trekker frem at Sammen sitt nyeste boligbyggeprosjekt på Damsgård tok kommunen fire år å innvilge. Hun mener at det er urovekkende at saksbehandlingen er så tidkrevende, særlig i en tid der studentene opplever et presset utleiemarked.

- Studentboligbygging burde være en større prioritet hos kommunen, og vi ser at mer effektiv saksbehandling er nødvendig for at vi skal kunne imøtekomme studentenes behov. Vi håper kommunen i tiden fremover kan være villig til å prioritere og tilrettelegge for studentboligbygging.

Sammen er samskipnaden for studenter på Vestlandet, og tilbyr en rekke velferdsordninger til studenter. Formålet til Sammen er at studentene på Vestlandet skal ha en flott studietid. Sammen driver treningssentre, barnehager, helsetjenester, boliger, kafeer med mer.