Bergen ønsker rekordmange studenter velkommen med tygg og inkluderende velkomstuke

Med svært mange nye studenter som ankommer Bergen, inviterer Sammen – Studentsamskipnaden på Vestlandet, sammen med lokale frivillige og politikere, pressen til å delta i en inkluderende og trygg velkomstuke fra 12. August. Vi inviterer til å bli med fadderne ut i sentrum på kveldstid, og til å delta på Norges største arena for studentfrivillighet.

Rekordmange studenter til Bergen

Søkertallene til Bergen har vært rekordsterke, med nesten 2 100 flere studenter som har valgt Bergen som sitt førstevalg. Det tilsvarer en økning på 11,25% og gjør Bergen til Norges største studentby utenom Oslo. Med en stor økning i antall studenter er det spesielt viktig at de blir tatt imot på en trygg måte, derfor strekker ordningen gjennom hele uka. Administrerende direktør i Sammen, Sonja Dyrkorn vektlegger viktig av velkomstuken og den jobben Sammen gjør:

“Det er svært gledelig at Bergen er en foretrukken studentby for så mange unge mennesker, men det medfører et viktig ansvar som vi tar på alvor. Med fadderordningen sørger vi for at nye studenter har noen i bybildet de kan slå av en prat eller få en kopp vann av. Jeg gleder meg til å møte mange nye studenter gjennom kvelden”

Viktig med folk i gatene

Frivillige vil være på Torgallmenningen mellom 22.00-02.00 for å sørge for at studentene opplever velkomstuken og Bergen som trygt og morsomt. Ved Den Blå Stein vil Sammen sette opp et telt der det skal deles ut vann og litt å spise. Tilbakemeldingene fra tidligere velkomstuker har vært positive, og viser at tilbudet er etterspurt blant studentene. I år vil frivillige fra Sammen, akademia og byrådet/bystyret delta i fadderordningen, og Sammen ønsker å invitere pressen til å gå sammen med oss.

Ønsker nye studenter velkommen til studentfrivilligheten

Torsdag 15. august mellom 10.00-17.00 vil årets studenttorg bli avholdt i Grieghallen, der studenter får mulighet til å møte over 100 studentorganisasjoner på stand. Studenttorget inngår i en viktig satsning for å løfte studentfrivilligheten, som ifølge tall fra SHoT-undersøkelsen har falt med 30% siden 2018. Arrangementet er Norges største i sitt slag, og det vil være mulig snakke med både studentorganisasjonene og studentene selv. Styreleder i Sammen, Amalie Lunde, understeker hvorfor studentfrivilligheten er avgjørende for at Bergen skal lykkes som studentby:

“En god studentby er helt avhengig av en rik og inkluderende studentkultur, og derfor er arbeidet Sammen legger ned gjennom studenttorget svært viktig. En stor nedgang i frivilligheten kan i verste fall gjøre Bergen til en mindre attraktiv studentby, som ville vært et stort tap for byen”

Sammen inviterer presse til å delta på velkomstuken, både på byturer med faddere på kveldstur og på studenttorget. Vel møtt!

Lene Thowsen Harloff

Pressekontakt Kommunikasjonssjef Kommunikasjon og presse 402 92 333