Foto: Ruter As / Nucleus, Øyvind Ganesh Eknes

Velkommen til linje 26

Fra mandag 19. august kan du reise med ny busslinje 26 mellom Ellingsrudåsen T og Bislett.

Linjen er en delvis erstatning for linje 33, som ble nedlagt i desember.

– Jeg er veldig glad for at busslinje 26 endelig kommer i drift. Med dette tar vi første skritt mot en styrking av busstilbudet i Groruddalen, både med en forbindelse på tvers og en direkteforbindelse mot sentrumsnære områder, sier byrådsleder for miljø og samferdsel, Marit Vea.

Gjenbruker ti elbusser

Linje 26 er en rushtidslinje som kjører fire avganger i timen fra ca. 06:30-08:30 og ca.14:30-17:30. Det skal benyttes ti elbusser på linjen. Dette er busser som gjenbrukes og tidligere gikk i trafikk andre steder i Oslo.

–Vi er glade for vi endelig kan starte opp denne busslinjen og håper det blir et godt tilskudd til det øvrige tilbudet i området. Vi er spente på hvordan linjen blir tatt imot og vil evaluere det når publikum er godt kjent med linjen, sier Anders Ask, områdeleder i Ruter.

Mer informasjon i Ruter-appen

Linjen starter på Ellingsrudåsen og følger den gamle traseen til linje 25 mot Trosterud. Der vil linjen krysse dalbunnen og kjøre opp Nedre Kalbakkvei før den kjører over Årvoll og Bjerke ned mot Carl Berner, Alexander Kiellands plass og ender på Bislett.

Den nye busslinjen kjøres av Connect buss. Informasjon om linjen ble klar i Ruters reiseplanlegger fredag 9. august.

Ruter As er et felles administrasjonsselskap for kollektivtrafikken i hovedstadsområdet. Vi administrerer over halvparten av kollektivtrafikken i Norge. Vår rolle er å planlegge, utvikle, samordne, bestille, markedsføre og informere om kollektivtrafikktilbudet. All operativ drift utføres av ulike operatørselskap som kjører på kontrakt for Ruter - alt innenfor samme billett- og prissystem. Våre eiere er Oslo kommune (60 %) og Akershus fylkeskommune, (40 %). Totalt var det 386 millioner påstigninger i området vi dekker i 2023.