Foto: Ruter As / Fotograf Birdy, Birgitte Heneide

Utsetter styrebehandling av tilbudsendringer

Lovnad om forlenget kompensasjon for bortfall av inntekter gir en mindre prekær situasjon for kollektivtrafikken på kort sikt. Ruter utsetter derfor styrebehandling av mulige tilbudsendringer i Viken til 2022.

Både staten og Ruters eiere, Oslo kommune og Viken fylkeskommune, har gitt lovnad om forlenget kompensasjon for bortfall av billettinntekter. Det gir Ruter noe mer tid. Pandemisituasjonen har endret seg vesentlig i det siste. Det er innført flere smitteverntiltak igjen, som i sum påvirker reiseaktiviteten. Nok en gang endrer det Ruters økonomiske situasjon, og det er behov for noe mer tid til å få oversikt og legge en ny plan for tilbudstilpasning.

Slik det ser ut nå, gjør forlenget kompensasjon i 2022 det mulig for Ruter å utsette styrebehandling av tilbudet i Viken til nyåret. Administrasjonen legger derfor ikke frem sak til styret før jul.

Dette er situasjonen per nå:

• Staten har i tilleggsinnstilling til statsbudsjett for 2022 gitt kompensasjon til kollektivtrafikken og frie omstillingsmidler til fylkeskommunene.
  • Oslo kommune og Viken fylkeskommune har bevilget ekstra midler til Ruter i budsjett for 2022, for å kunne opprettholde tilbudet.
  • Ruter har foreløpig ikke mottatt kompensasjonsmidler, og det er foreløpig uavklart hvilke konkrete beløp som tilfaller Ruter av de statlige kompensasjonsmidlene.

På nyåret vil det økonomiske handlingsrommet trolig være mer avklart, slik at Ruter kan legge frem en plan for omstilling av rutetilbudet, som styret kan ta stilling til.

Ruter As er et felles administrasjonsselskap for kollektivtrafikken i hovedstadsområdet. Vi administrerer over halvparten av kollektivtrafikken i Norge. Vår rolle er å planlegge, utvikle, samordne, bestille, markedsføre og informere om kollektivtrafikktilbudet. All operativ drift utføres av ulike operatørselskap som kjører på kontrakt for Ruter - alt innenfor samme billett- og prissystem. Våre eiere er Oslo kommune (60 %) og Viken (tidligere Akershus fylkeskommune, 40 %). Totalt var det 240 millioner påstigninger i området vi dekker i pandemiåret 2020. På https://barekraft.ruter.no/ kan du lese mer om hvordan vi, sammen med våre operatører og samarbeidspartnere, jobber med bærekraft.