T-banen stenger gjennom sentrum i påsken

T-banen stenger gjennom sentrum i påsken

Fra onsdag 31. mars til mandag 5. april kjører ikke T-banen mellom Majorstuen og Grønland og mellom Carl Berners plass og Sinsen i forbindelse med nødvendig vedlikehold. Vi styrker tilbudet med trikkens linje 15 mellom Majorstuen og Disen. Sjekk reiseplanleggeren for alternativ reisevei.

I perioden blir det altså ingen T-banetrafikk på stasjonene Nationaltheatret, Stortinget og Jernbanetorget.

Det er Sporveien som gjennomfører nødvendig vedlikehold i tunnelen i stenge-perioden. Det skal blant annet byttes to sporveksler og 1500 meter strømskinner, samt gjennomføres drypp- og betongsikring. Les mer om arbeidet som skal gjøres her.

Arbeidet må utføres når T-banen ikke går, og i påsken er det færre som blir berørt av denne omfattende stengingen.

Slik kjører T-banen

• Linje 1 Frognerseteren – Majorstuen
  • Linje 2 Østerås – Majorstuen og Grønland – Ellingsrudåsen
  • Linje 3 Kolsås – Majorstuen og Brynseng – Mortensrud
  • Linje 4 Vestli – Majorstuen
  • Linje 4 Grønland – Bergkrystallen
  • Linje 5 Sognsvann – Majorstuen og Grønland – Vestli

Merk at det er avvikende avgangstider på flere linjer.

Alternativ transport

Generelt er det oppfordret til ikke å benytte kollektivtrafikk med mindre man må. Vurder om du kan sykle eller gå. Mer om retningslinjene for kollektivtrafikken.

Må du likevel reise er dette noen alternativer i perioden hvor T-banen er stengt gjennom Oslo sentrum.

• Trikk 15 fra Majorstuen – Frogner – Jernbanetorget til Trondheimsveien
  • Ellers vises det til det ordinære kollektivtilbudet, og da særlig trikk og buss 20, 30, 31 og 37.
  • I tillegg kan T-banen «motsatt vei» være aktuelt for linje 4.

Hvis du skal reise så benytt reiseplanleggeren for å finne reisen som passer deg best.

Ruter As er et felles administrasjonsselskap for kollektivtrafikken i hovedstadsområdet. Vi administrerer over halvparten av kollektivtrafikken i Norge. Vår rolle er å planlegge, utvikle, samordne, bestille, markedsføre og informere om kollektivtrafikktilbudet. All operativ drift utføres av ulike operatørselskap som kjører på kontrakt for Ruter - alt innenfor samme billett- og prissystem. Våre eiere er Oslo kommune (60 %) og Viken (tidligere Akershus fylkeskommune, 40 %). Totalt var det 240 millioner påstigninger i området vi dekker i  pandemiåret 2020. På https://barekraft.ruter.no/ kan du lese mer om hvordan vi, sammen med våre operatører og samarbeidspartnere, jobber med bærekraft.