Foto: Ruter As / Nucleus AS, Erland Skui

Ruter utvider sone 4NV

Fra torsdag 4. juli kan du reise med Ruterbillett i Lunner, Jevnaker og Gran kommuner med alle Innlandstrafikk sine linjer og deler av Gjøvikbanen.

Fra 1. januar 2024 er både Lunner og Jevnaker kommune del av Akershus fylkeskommune. I den forbindelse utvider Ruter sone 4NV til å bestå av Jevnaker, Lunner og Gran kommune. Ruters billetter gir reiserett på Innlandstrafikk sine busser i Lunner og Jevnaker og reiser som starter eller ender i Gran kommune.

Hovedhensikten har vært å gi et bedre tilbud til pendlere til og fra Oslo, og øke kollektivreiser for fritidsreiser og turister som besøker Hadelandsområdet.

For pendlere og andre som benytter seg av toget fra Lunner kommune blir det enklere å reise ved at togstrekningen opp til Lunner inkluderes i Ruters pris- og sonesystem. Billettprisene vil bli lavere og det vil bli fri overgang til Ruters øvrige kollektivtilbud. Regionale reiser fra Lunner og Jevnaker blir derfor både rimeligere og mer sømløse.

Ruter billett gir reiserett til togstasjonene på Gjøvikbanen (linje R30 og RE31) i Lunner kommune i Sone 4NV. For Jaren, Gran og Bleiken togstasjon i Gran kommune må kundene forholde seg til Vy sine takster.

Ruters billetter vil være mulig å kjøpe via Ruterappen. Ruter jobber med å etablere avtaler med fysiske utsalgssteder i Lunner og Jevnaker.

Frem til senest 2028, vil busslinjene kjøres med busser fra Innlandstrafikk. Derfor vil det i samme periode også være Innlandstrafikks reisegaranti som gjelder.

-Dette er gode nyheter for innbyggerne på Hadeland. I Akershus skal det være enkelt og attraktivt å reise kollektivt. Derfor er endring av sonestrukturen viktig. Nå jobber fylkesrådet videre med mål om å også kunne etablere flere avganger med bussene i fylket vårt, sier Håkon Snortheim (H), fylkesråd for samferdsel i Akershus fylkeskommune.

Les mer om priser og billetter på ruter.no

Les mer om Innlandstrafikk og reisegaranti her.

Ruter As er et felles administrasjonsselskap for kollektivtrafikken i hovedstadsområdet. Vi administrerer over halvparten av kollektivtrafikken i Norge. Vår rolle er å planlegge, utvikle, samordne, bestille, markedsføre og informere om kollektivtrafikktilbudet. All operativ drift utføres av ulike operatørselskap som kjører på kontrakt for Ruter - alt innenfor samme billett- og prissystem. Våre eiere er Oslo kommune (60 %) og Akershus fylkeskommune, (40 %). Totalt var det 386 millioner påstigninger i området vi dekker i 2023.