Foto: Ruter As / Fotograf Nicky Twang

Ruter lyser ut midlertidige busskontrakter i Vest og Follo

Unibuss har valgt å si opp busskontraktene i Vest, og minibusskontrakten i Follo. I den forbindelse lyser Ruter ut midlertidige busskontrakter i Vest og Follo, såkalte hasteanskaffelser.

- Gjennom hasteanskaffelser sikrer vi at tilbudet går som normalt, endringen skal ikke påvirke kundene negativt, sier administrerende direktør i Ruter, Bernt Reitan Jenssen.

Ruter er godt i gang med arbeidet med hasteanskaffelsene. Det innebærer å få inn tilbud fra andre operatører som kan ta over Unibuss sine kontrakter og sikrer at tilbudet fortsetter som normalt. Kontraktene vil ha oppstart til høsten, og frem til det vil Unibuss fortsette å kjøre linjene.

- Dette bringer oss et steg nærmere en enighet som sikrer avtale om rekonstruksjon. Forhandlingene om denne avtalen fortsetter, og vil etter planen sluttføres til sommeren, sier Reitan Jenssen.

Vest-kontrakten omfatter linjer som kjøres fra tre bussanlegg:

Furubakken:
Linje 40, 41, 45, 46, 48, 130, 130N, 140, 140E, 140N, 145, 220, 230, 235, 240, 245

Lommedalen:
Linje 150, 150E, 2015 (skolelinje), 210A, 210B, 215A, 215B, 265E

Skui:
Linje 160, 160E, 220, 240, 240N, 245, 265, 265E

For Follo omfatter kontrakten 11 minibusser som benyttes til spesialskyss

Ruter As er et felles administrasjonsselskap for kollektivtrafikken i hovedstadsområdet. Vi administrerer over halvparten av kollektivtrafikken i Norge. Vår rolle er å planlegge, utvikle, samordne, bestille, markedsføre og informere om kollektivtrafikktilbudet. All operativ drift utføres av ulike operatørselskap som kjører på kontrakt for Ruter - alt innenfor samme billett- og prissystem. Våre eiere er Oslo kommune (60 %) og Akershus fylkeskommune, (40 %). Totalt var det 386 millioner påstigninger i området vi dekker i 2023.