Ruter: Ikke reis hvis du ikke må

Ruter: Ikke reis hvis du ikke må

Utfordrende vær- og føreforhold fører til forsinkelser og innstillinger for kollektivtransporten i Oslo og Akershus onsdag morgen.

- Det er svært utfordrende forhold, og vi vil igjen anbefale alle å ikke reise hvis du ikke må. Beregn god tid om du må reise, og benytt hjemmekontor hvis du kan, sier Cathrine Myhren-Haugen, kommunikasjonssjef i Ruter.

Morgentrafikken:

I Oslo går trikken og T-banen foreløpig som normalt, mens det allerede er en rekke innstillinger og forsinkelser i busstrafikken pga. underkjølt regn, glatt føre og vanskelige kjøreforhold.

Linje 23 er delvis innstilt mellom Helsfyr T og Lysakerlokket. Linje 79 og 80E er delvis innstilt mellom Åsbråten og Holmlia. Linje 81 er delvis innstilt mellom Ødegården og Trygve Strømsbergs vei.

Linje 63, 120, 310 og 315 er innstilt. I området rundt Nannestad og Asker er linjene 260, 400, 400E, 410 og 420 delvis innstilt.

T-banen og trikken kjører som normalt for øyeblikket.

Flere innstillinger og forsinkelser er forventet på morgenen. Har du mulighet til å benytte skinnegående transport som T-bane, trikk eller tog, kan det vært en god idé. Bussene kommer til å få de største trafikale utfordringene.

- Vi vil også oppfordre alle som beveger seg ute om å gå forsiktig siden det er svært glatt mange steder, blant annet i trapper og på holdeplasser, sier Cathrine Myhren-Haugen.

Reisegaranti

- Vi har forståelse for at folk blir frustrerte når kollektivtransporten ikke går når den skal, men det er nå krevende forhold som skyldes mildvær og regn på snø- og islagt vei, sier Myhren-Haugen.

Ruter har besluttet at reisegaranti kan benyttes den 22. januar. Det innebærer at dersom Ruters avganger er mer enn 20 minutter forsinket, kan reisende benytte taxi og få utgiften refundert med inntil 750 kroner. Men det er verdt å merke seg at kjøreforholdene også er vanskelige for taxi.

Ruter As er et felles administrasjonsselskap for kollektivtrafikken i hovedstadsområdet. Vi administrerer over halvparten av kollektivtrafikken i Norge. Vår rolle er å planlegge, utvikle, samordne, bestille, markedsføre og informere om kollektivtrafikktilbudet. All operativ drift utføres av ulike operatørselskap som kjører på kontrakt for Ruter - alt innenfor samme billett- og prissystem. Våre eiere er Oslo kommune (60 %) og Akershus fylkeskommune, (40 %). Totalt var det 341 millioner påstigninger i området vi dekker i 2022.