Rekonstruksjonen vedtatt: Avtalen sikrer videre drift av Unibuss

Rekonstruksjonen vedtatt: Avtalen sikrer videre drift av Unibuss

I dag ble rekonstruksjonen av Unibuss vedtatt. – Jeg er glad for at partene er enige om en vei videre. Det er viktig for å gi innbyggerne et stabilt og godt busstilbud fremover, sier Marit Vea (V), byråd for miljø og samferdsel.

Unibuss har siden 13. mai vært i en rekonstruksjonsprosess for å løse selskapets finansielle utfordringer. I dag er avtalen om rekonstruksjon signert mellom Unibuss og kreditorene Sporveien, Ruter og Danske Bank.

- Dette er en avtale som på en god måte sikrer videre drift av Unibuss, og som på kort og lang sikt bidrar til å løse selskapets finansielle utfordringer. Nå har vi også sikret midler så vi skal drive et forutsigbart tilbud også i vinter. Det er den viktigste jobben framover, sier Atle Rønning, administrerende direktør i Unibuss.

Viktig for de reisende

Ruter er også fornøyde med å ha kommet frem til en avtale. 5. juni ble det kjent at Unibuss hevet kontraktene i Ruters vestregion og en minibuss-kontrakt i Follo. Dette er en del av rekonstruksjonsavtalen som nå er signert. Ruter er allerede i gang med å få inn tilbud fra andre operatører på disse kontraktene.

- Vårt viktigste fokus gjennom hele denne prosessen har vært å sikre at kollektivtilbudet går som normalt. Vi er godt i gang med hasteanskaffelsene, og disse vil sikre busstilbudet for de reisende, sier administrerende direktør Bernt Reitan Jenssen.

Unibuss beholder kontraktene de inngikk i 2023 om Indre by og Oslo øst, og vil dermed fortsette å være operatør for en rekke sentrale linjer i Oslo.

Ruters eiere er også fornøyd med at avtalen er i boks.

- Det er veldig positivt at partene nå har landet en avtale som innebærer at kollektivtrafikken vil gå som normalt, og at denne krevende situasjonen ikke går utover de reisende. Det er viktig for å gi innbyggerne et stabilt og godt busstilbud fremover, sier Marit Vea (V), byråd for miljø og samferdsel i Oslo.

-Det viktigste for fylkesrådet har hele tiden vært å sørge for at de reisende fortsatt kan stole på at bussen går når den skal. Nå ser det ut til at vi finner en god løsning for de reisende i Bærum og Follo, sier Håkon Snortheim (H), fylkesråd for samferdsel i Akershus fylkeskommune.

Ruter As er et felles administrasjonsselskap for kollektivtrafikken i hovedstadsområdet. Vi administrerer over halvparten av kollektivtrafikken i Norge. Vår rolle er å planlegge, utvikle, samordne, bestille, markedsføre og informere om kollektivtrafikktilbudet. All operativ drift utføres av ulike operatørselskap som kjører på kontrakt for Ruter - alt innenfor samme billett- og prissystem. Våre eiere er Oslo kommune (60 %) og Akershus fylkeskommune, (40 %). Totalt var det 386 millioner påstigninger i området vi dekker i 2023.