Foto: Ruter As/Redink, Fartein Rudjord

Ni måneder buss for trikk på Ekebergbanen

Trikkestrekningen mellom Ekebergparken og Oslo hospital må gjennom omfattende og nødvendig vedlikehold. Derfor blir det blir buss for trikk fra 4. september til 1. juni neste år.

Det er Sporveien som gjennomfører det omfattende og nødvendige vedlikeholdet som skal sikre trikkedrift på strekningen og gjøre at trikken kan kjøre med noe høyere hastighet enn i dag. Bortsett fra en pause i julen (19. desember til 8. januar), vil det være buss for trikkens linje 13 og 19 for reisende mellom Ekebergparken og Oslo hospital i perioden.

– Buss for trikk kjører kontinuerlig og det skal være tilstrekkelig kapasitet. Det kan være lurt å beregne litt ekstra god tid på reisen da byttene mellom trikk og buss tar litt lengre tid, oppfordrer pressetalsperson i Ruter, Øystein Dahl Johansen.

Påvirker linje 13 og 19

• Linje 13 kjører Ljabru-Ekebergparken og Oslo hospital-Lilleaker/Bekkestua.
    • Linje 19 kjører Ljabru-Ekebergparken og Oslo hospital-Majorstuen.

Det kjøres buss for trikk mellom Ekebergparken og Oslo hospital for linje 13 og 19.

Merk! I perioden 4. september til 5. september og 17. september fra klokken 20.00 og ut driftsdøgnet er linje 13 og 19 i sin helhet innstilt mellom Dronningens gate/Jernbanetorget og Holtet. Linje 13 kjører mellom Ljabru-Holtet og Bekkestua/Lilleaker-Dronningens gate. Linje 19 kjører Ljabru-Holtet og Majorstuen-Jernbanetorget. Det kjøres buss for trikk mellom Jernbanetorget og Holtet på disse datoene. Bussen vil ikke betjene Middelalderparken og vil kjøre direkte fra Bjørvika til Oslo hospital.

– Bruk Ruter-appen og reiseplanleggeren og vurder gjerne en annen reiserute under dette avviket, sier Øystein Dahl Johansen.

Her kan du lese mer om prosjektet: https://sporveien.com/inter/prosjekter/prosjekt?p_document_id=4201001

Ruter As er et felles administrasjonsselskap for kollektivtrafikken i hovedstadsområdet. Vi administrerer over halvparten av kollektivtrafikken i Norge. Vår rolle er å planlegge, utvikle, samordne, bestille, markedsføre og informere om kollektivtrafikktilbudet. All operativ drift utføres av ulike operatørselskap som kjører på kontrakt for Ruter - alt innenfor samme billett- og prissystem. Våre eiere er Oslo kommune (60 %) og Viken (tidligere Akershus fylkeskommune, 40 %). Reisetallene er fortsatt noe preget av pandemien. Totalt var det 341 millioner påstigninger i området vi dekker i 2022.