Foto: Ruter As / Fotograf Fredrikke Wiheden

Nå tester kunder den nye Ruter-appen

Ruter skal slå sammen RuterReise og RuterBillett til én ny app. Denne tjenesten begynner utvalgte kunder å teste denne uken.

Med nesten en million brukere er RuterReise og RuterBillett viktige verktøy i hverdagen for mange. Appene brukes blant annet til å kjøpe billett, planlegge kollektivreisen, finne nærmeste holdeplass, raskeste reisevei fra A til Å og se avgangstider i sanntid. Ruter jobber nå med å erstatte disse med en ny og eksisterende app.

- Vi tar det beste fra RuterReise og RuterBillett, og lager en helt ny app som skal gi kundene alt de trenger til reisen på ett sted. Med den nye Ruter-appen skal kundene raskt og enkelt kunne planlegge reisen sin og kjøpe billett. I tillegg introduseres muligheten for å opprette en personlig profil, noe som skal gi kundene tilpasset innhold og informasjon, sier Marius Røstad, leder for nye kundetjenester i Ruter.

Dette vil også være appen der Ruter tilbyr nye tjenester over tid, men allerede fra dag én vil den dekke nye behov som å vise kundene hvor full bussen er når informasjonen er tilgjengelig.

Samtidig jobber vi videre med kundene for å finne ut hva de trenger for å få en skikkelig god reiseopplevelse, og hva vi mangler for å være klare til å lansere for fullt. Forhåpentligvis kan vi lansere den til alle i løpet av høsten – men vi er ikke klare før kundene som tester i dag gir oss tommel opp.

Hvor mange er det om bord?

Totalt var det 398 millioner påstigninger i Oslo og Akershus i 2019. Dette er en økning på hele elleve millioner påstigninger i forhold til året før. Trenden med økt vekst i kollektivtrafikken har fortsatt hvert år, befolkningen vokser stadig, samtidig som biltrafikken går ned. For å fortsatt være attraktive for kundene, må Ruter klare å tilby et fleksibelt og pålitelig tilbud, som kan konkurrere med bilen. Det krever at de er nytenkende og utvikler nye løsninger. I 2020 oppfordrer Ruter befolkningen til å unngå unødvendige reiser, grunnet smittevernhensyn.

- At Ruters to apper slås sammen til en gjør det enda enklere å reise kollektivt. Den nye appen vil også gi de reisende informasjon om hvor fullt det er om bord på de enkelte avgangene. Slik kan vi utnytte kapasiteten i kollektivtrafikken bedre og i den tiden vi står i vil dette kunne ha spesielt stor betydning for ivareta smittevernhensyn, sier Arild Hermstad, byråd for miljø og samferdsel i Oslo kommune.

Denne funksjonaliteten vil de første testbrukerne få tilgang til i juni, og så planlegger Ruter å lansere appen til alle i løpet av høsten.

Skal teste og lære

Testen av den nye appen vil i løpet av juni gradvis tilbys til over 2000 rekrutterte kunder i Oslo. Hensikten er å lære av kundenes tilbakemeldinger og videreutvikle appen slik at den blir enda bedre før den lanseres for fullt i løpet av høsten 2020. Tjenesten vil da automatisk erstatte RuterReise-appen. Videre er planen å erstatte RuterBillett så raskt somt mulig etter dette. Dette er planlagt vinteren 2020/2021.

Hva vil den nye appen inneholde?

Den nye Ruter-appen er en ny digital tjeneste der kundene skal få alt de trenger til reisen på ett sted. Ruter skal for første gang samle reiseinformasjon og billettkjøp i én og samme app. I tillegg introduseres muligheten for å opprette en personlig profil. Som innlogget får kundene tilpasset innhold og informasjon, tilgang til billetten om de bytter telefon, samt tilgang til preferanser, historikk og personalia.

Den skal på sikt ut til alle, og gradvis ta over for eksisterende andre apper. Tjenesten vil få navnet «Ruter».

• -Reisesøk og avgangstider (fra dag én begrenset funksjonalitet sammenlignet med Ruter Reise)
  • -Billettkjøp (per i dag kun 30-dagersbillett, voksen, sone 1)
  • -Holdeplasser med sanntid i kart
  • -Personlig profil som kan brukes på tvers av enheter (forskjellige telefoner, web, etc.)
  • -Personlige detaljer
  • -Lagrede favoritter
  • -Billetter og kvitteringer
  • -Vilkår og samtykker
  • -Dine favoritter
  • -Fyllingsgrad om bord

Ruter As er et felles administrasjonsselskap for kollektivtrafikken i hovedstadsområdet. Vi administrerer over halvparten av kollektivtrafikken i Norge. Vår rolle er å planlegge, utvikle, samordne, bestille, markedsføre og informere om kollektivtrafikktilbudet. All operativ drift utføres av ulike operatørselskap som kjører på kontrakt for Ruter - alt innenfor samme billett- og prissystem. Våre eiere er Oslo kommune (60 %) og Viken (tidligere Akershus fylkeskommune, 40 %). Totalt var det 398 millioner påstigninger i området vi dekker i 2019. På https://barekraft.ruter.no/ kan du lese mer om hvordan vi, sammen med våre operatører og samarbeidspartnere, jobber med bærekraft.