Foto: Ruter As / Fotograf Birdy, Birgitte Heneide

Mulig streik i kollektivtrafikken fra 11. april

Bussjåfører og båtmannskap i Ruters område kan bli tatt ut i streik fra 11. april. En eventuell streik vil bety at all busstrafikk i Ruters område innstilles. Også noen båtavganger blir berørt.

Partene i konflikten møter hos Riksmekleren med frist ved midnatt natt til søndag 11. april.

Ruter forholder seg til spillereglene som gjelder ved en lovlig arbeidskonflikt og har ikke mulighet til å sette inn ekstra kapasitet. Vi minner om at reisegarantien ikke gjelder i forbindelse med streik.

Trikk, tog og T-bane kjører som normalt, uavhengig av en eventuell streik. TT-transport er heller ikke berørt.

Linjer som kan bli tatt ut i streik

Buss

Ved en eventuell streik innstilles alle by- skole- og regionbusser i Ruters område.

Båt

Båtlinjene B11 og B21 innstilles helt. B10 og B20 får færre avganger. Vi har samlet endringene for båt på en egen side.

Andre transportmidler

Trikk, tog og T-bane kjører som normalt. Vi forholder oss til spillereglene ved lovlige arbeidskonflikter, og setter ikke inn ekstra kapasitet.

For en samlet oversikt over kollektivtilbudet ved en eventuell streik, se her.

Hold deg oppdatert og ikke reis hvis du ikke må

Kunder oppfordres til å følge med i media og på Ruter.no som vil oppdateres så raskt som mulig når vi vet utfallet av forhandlingene.

Reiseplanleggeren og RuterReise-appen oppdateres ikke i forbindelse med en eventuell streik. Reiseforslag som inneholder buss og båt kan derfor være feil fra og med søndag 11. april.

I forbindelse med den pågående pandemien gjelder oppfordringen om å ikke reise kollektivt med mindre man må. Her finner du mer informasjon om retningslinjene for kollektivtrafikken under pandemien.

Ruter As er et felles administrasjonsselskap for kollektivtrafikken i hovedstadsområdet. Vi administrerer over halvparten av kollektivtrafikken i Norge. Vår rolle er å planlegge, utvikle, samordne, bestille, markedsføre og informere om kollektivtrafikktilbudet. All operativ drift utføres av ulike operatørselskap som kjører på kontrakt for Ruter - alt innenfor samme billett- og prissystem. Våre eiere er Oslo kommune (60 %) og Viken (tidligere Akershus fylkeskommune, 40 %). Totalt var det 240 millioner påstigninger i området vi dekker i pandemiåret 2020. På https://barekraft.ruter.no/ kan du lese mer om hvordan vi, sammen med våre operatører og samarbeidspartnere, jobber med bærekraft.