Foto: Ruter As / Redink, Hampus Lundgren

Ikke båtstreik etter enighet

NHO Sjøfart og sjømannsorganisasjonene kom til enighet hos Riksmekleren på overtid rundt 05:30 og det blir derfor ikke streik blant mannskapene på B2 til Langøyene og B10 MS Prinsen til Nesodden som varslet i forkant av meklingen.

Varslet i forkant av meklingen:

Hvis det ikke blir enighet i meklingen blir kapasiteten halvert på B2 til Langøyene og B10 til Nesodden fra lørdag morgen.

Det er NHO Sjøfart og sjømannsorganisasjonene som møtes til mekling torsdag og fredag. Fristen for meklingen er ved midnatt 7. juni. Fører ikke meklingen frem blir det streik fra lørdag 8. juni kl. 0600.

Det er mannskapene på B2 til Langøyene og B10 MS Prinsen til Nesodden som kan tas ut i streik.

Merk at det fortsatt vil gå én båt på B2 til Langøyene og én båt på B10 til Nesodden. Disse linjene vil ha avgang én gang per time.

Ruter forholder seg til spillereglene som gjelder ved en lovlig arbeidskonflikt som denne og har ikke mulighet til å sette inn ekstra kapasitet. Vi oppfordrer reisende til å holde seg oppdatert på ruter.no og Ruter-appen.

Ruters reisegaranti gjelder ikke hvis du visste om eller burde ha visst om problemet på forhånd, eller hvis årsaken ikke ligger hos oss, for eksempel ved streik.

Ruter As er et felles administrasjonsselskap for kollektivtrafikken i hovedstadsområdet. Vi administrerer over halvparten av kollektivtrafikken i Norge. Vår rolle er å planlegge, utvikle, samordne, bestille, markedsføre og informere om kollektivtrafikktilbudet. All operativ drift utføres av ulike operatørselskap som kjører på kontrakt for Ruter - alt innenfor samme billett- og prissystem. Våre eiere er Oslo kommune (60 %) og Akershus fylkeskommune, (40 %). Totalt var det 386 millioner påstigninger i området vi dekker i 2023.