Kollektivtransporten tirsdag morgen 23. januar

Kollektivtransporten tirsdag morgen 23. januar

Kollektivtrafikken går stort sett som normalt i Oslo og Akershus, men med noen avvik.

Etter store utfordringer i går, ser det ut til å gå mer som normalt i kollektivtransporten på morgenen i dag.

- Jeg vil rette en stor takk til alle de som gjør en stor innsats med brøyting, salting og strøing, i tillegg til alle sjåførene som gjør en kjempe jobb og er ute og gjør sitt beste for å få folk dit de skal, uansett forhold, sier Cathrine Myhren-Haugen, kommunikasjonssjef i Ruter.

I dag planlegger Ruter for normal drift, men flere operatører melder om skader på noen av bussene som følge av de glatte forholdene i går. Det fører til bussmangel på morgenen i dag, og noen avganger blir dermed innstilt. Det er i tillegg fremdeles glatt enkelte steder, det påvirker fremkommeligheten til noen av bussene og fører til delinnstillinger og forsinkelser på noen bussavganger.

Linje 81 er delvis innstil mellom Ødegården og Trygve Strømbergs vei pga. utfordrende forhold i Valhallveien. Linje 315 og 430 er også delvis innstilt. Flere enkeltavganger på linjene 73, 73X, 77, 77X, 79, 81 og 100 er innstilt som følge av bussmangel.

T-banen og trikken kjører som normalt.

Ruter oppfordrer alle som skal ut å reise å bruke reiseplanlegger enten på nett eller i app.

Ruter As er et felles administrasjonsselskap for kollektivtrafikken i hovedstadsområdet. Vi administrerer over halvparten av kollektivtrafikken i Norge. Vår rolle er å planlegge, utvikle, samordne, bestille, markedsføre og informere om kollektivtrafikktilbudet. All operativ drift utføres av ulike operatørselskap som kjører på kontrakt for Ruter - alt innenfor samme billett- og prissystem. Våre eiere er Oslo kommune (60 %) og Akershus fylkeskommune, (40 %). Totalt var det 341 millioner påstigninger i området vi dekker i 2022.