Foto: Ruter As/Benjamin Øveraas

Kollektivtransporten torsdag ettermiddag 18. januar

Kollektivtransporten går for det meste greit inn mot ettermiddagsrushet torsdag ettermiddag, med enkelte forsinkelser og innstillinger. Vi forventer at driften vil fortsette å gå greit utover ettermiddag og kveld.

- Det er enkelte forsinkelser og innstillinger grunnet rushtid og vinterføre, men for det meste så går det greit i kollektivtransporten nå, sier Benjamin Øveraas, kommunikasjonsrådgiver i Ruter.

Busslinjene 251 og 261 benytter omkjøringsvei på deler av traseen, på grunn av to lastebiler som har kollidert ved Gullhaug i Lier.

På linje 79 er det også omkjøring på grunn av glatt føre ved Lindeberg. Linjen betjener for øyeblikket ikke strekningen mellom Trosterudkrysset og Furuset skole. Salting av det glatte veipartiet ved Lindeberg er på vei.

Trikken går som den skal, noen forsinkelser pga. biler og andre fremkommelighetsutfordringer i indre by.

T-banen kjører som normalt med unntak av linje 1, hvor driften er innstilt mellom Stortinget og Frognerseteren på grunn av føreforhold. Det kjøres maxitaxi på strekningene Majorstuen-Holmenkollen og Holmenkollen-Frognerseteren.

B11 Nesoddtangen-Lysaker er tilbake i drift fra tretiden. Operatør Norled vurderer at det nå er forsvarlig å gjenoppta operasjon på fjorden.

Ruter As er et felles administrasjonsselskap for kollektivtrafikken i hovedstadsområdet. Vi administrerer over halvparten av kollektivtrafikken i Norge. Vår rolle er å planlegge, utvikle, samordne, bestille, markedsføre og informere om kollektivtrafikktilbudet. All operativ drift utføres av ulike operatørselskap som kjører på kontrakt for Ruter - alt innenfor samme billett- og prissystem. Våre eiere er Oslo kommune (60 %) og Akershus fylkeskommune, (40 %). Totalt var det 341 millioner påstigninger i området vi dekker i 2022.