Foto: Ruter As / Nucleus AS, Daniel Jacobsen

Kollektivtrafikken tirsdag morgen 16. januar

Kollektivtrafikken går stort sett som normalt i Oslo og Akershus, men med enkelte avvik.

T-banen og trikken går som planlagt med unntak av enkelte avganger på trikkens linje 11 og 12 som i dag vil bli kjørt med buss pga. vognmangel. Når det gjelder buss, så er det enkelte forsinkelser på noen linjer, og noen avganger er også innstilt, men de fleste avganger går som de skal.

B11 mellom Nesodden og Lysaker er innstilt også i dag på grunn av is på fjorden.

Fra i dag legger Ruter opp til et kontrollert redusert tilbud som har minst mulig konsekvenser for kundene. Dette betyr i praksis at høyfrekvente linjer får noe færre avganger gjennom dagen, men vil fremdeles kjøre med høy frekvens både i morgen- og ettermiddagsrush. På denne måten får bussene ladet gjennom dagen.

Disse busslinjene vil få færre avganger: 20, 21, 24, 25, 28, 30, 31, 31E, 34, 37, 54, 58, 60, 66, 67, 69, 71, 76, 79, 80E, 81, 81E, 83, 84E og 580.

Ruter oppfordrer alle som skal ut og reise å bruke reiseplanlegger enten på nett eller i app.

Ruter As er et felles administrasjonsselskap for kollektivtrafikken i hovedstadsområdet. Vi administrerer over halvparten av kollektivtrafikken i Norge. Vår rolle er å planlegge, utvikle, samordne, bestille, markedsføre og informere om kollektivtrafikktilbudet. All operativ drift utføres av ulike operatørselskap som kjører på kontrakt for Ruter - alt innenfor samme billett- og prissystem. Våre eiere er Oslo kommune (60 %) og Akershus fylkeskommune, (40 %). Totalt var det 341 millioner påstigninger i området vi dekker i 2022.