Foto: Ruter As / Redink, Thomas Haugersveen

Ikke reis hvis du ikke må

Med mindre du må gjøre en nødvendig reise oppfordres alle til å unngå kollektivreiser i tiden fremover. Anbefalingen gjelder på hverdager og til helgeturen.

– Vi anbefaler å legge helgeturen til nærområdet, ikke reis kollektivt og på den måten bidra til at de som må reise kollektivt kan gjøre det på en trygg og god måte, sier administrerende direktør i Ruter, Bernt Reitan Jenssen.

De skjerpede smittevernstiltakene i vår region er krevende for alle, og krever en felles innsats. Det er derfor ekstra viktig at du ikke benytter kollektivtrafikken til helgeturen denne helgen.

– Ikke reis kollektivt med mindre du må gjøre en nødvendig reise. Hold avstand til hverandre og bruk munnbind, oppfordrer Bernt Reitan Jenssen.

Ruter har stor forståelse for ønsket og behovet for å komme seg ut i det flotte vinterværet, men nå er det særlig viktig at vi følger anbefalingene om å unngå kollektivreiser med mindre man må reise.

Det er med tungt hjerte, og fordi Ruter mener det er nødvendig, at vi kommer med disse anbefalingene. Vi gleder oss til dette er over og vi kan ønske deg velkommen til å reise med oss igjen. Men for at vi skal komme dit må alle bidra til å begrense smitten så mye som mulig, og akkurat nå gjør du det best ved å holde avstand og la være å reise med oss med mindre du må.

Hvis du må reise kollektivt er det viktig å holde avstand til andre og følge retningslinjer for kollektivreiser.

Retningslinjer for kollektivtrafikken

Retningslinjene gjelder syv dager i uken, hele døgnet.

1. Ikke reis med mindre du må - bruk sykkel eller gå.
    Når du må reise med kollektivtrafikken, er det viktig at du:
  2. Unngår å reise når mange skal samme vei - enten det er til og fra jobb eller på fritiden.
  3. Holder anbefalt avstand og bidrar til at dere sprer dere godt på stoppestedet og om bord.
  4. Bruker munnbind når du ikke kan holde en meter avstand. I noen kommuner skal du alltid bruke munnbind når du reiser kollektivt. Ikke ta av deg eller kast munnbindet før du er ute av transportmiddelet og har forlatt området med trengsel. Barn under ungdomsskolealder anbefales ikke å bruke munnbind.
  5. Ikke reiser kollektivt hvis du er syk eller mistenker smitte.

Ruter As er et felles administrasjonsselskap for kollektivtrafikken i hovedstadsområdet. Vi administrerer over halvparten av kollektivtrafikken i Norge. Vår rolle er å planlegge, utvikle, samordne, bestille, markedsføre og informere om kollektivtrafikktilbudet. All operativ drift utføres av ulike operatørselskap som kjører på kontrakt for Ruter - alt innenfor samme billett- og prissystem. Våre eiere er Oslo kommune (60 %) og Viken (tidligere Akershus fylkeskommune, 40 %). Totalt var det 398 millioner påstigninger i området vi dekker i 2019. På https://barekraft.ruter.no/ kan du lese mer om hvordan vi, sammen med våre operatører og samarbeidspartnere, jobber med bærekraft.