I Oslo skal du fortsatt bruke munnbind hvis du reiser kollektivt og ikke kan holde en meter avstand

Det nærmer seg gjenåpning og normalisering i samfunnet, men Ruter oppfordrer fremdeles folk til å ikke reise hvis de ikke må og følge retningslinjene for reise.

- I halvannet år har vi i Ruter gjort noe så naturstridig som å be flest mulig om å stige av i stedet for . Kundene har vist oss tillit, og de har fulgt oppfordringen. Det har gitt nødvendig plass til dem som er avhengig av å reise kollektivt. Når vaksinene snart gir rom for det, og gjenåpningen av samfunnet er i gang, er det ikke noe vi heller vil enn å ønske alle kunder velkommen om bord igjen. Vi nærmer oss forhåpentligvis oppløpssiden av siste etappen, og det er viktig at alle fortsetter å bidra. Fremdeles ber vi våre kunder om å ikke reise hvis de ikke må, sier Øystein Dahl Johansen, pressevakt i Ruter.

Denne uken starter skolene igjen, og mange elever er avhengig av å reise kollektivt til og fra skole. Vis hensyn, og gi plass til de som trenger det. Bruk sykkel eller gå om du kan.

Tilbake til hverdagen, jobb og skole?

• Bruk munnbind når du ikke kan holde en meters avstand.
  • Fordørene på bussene er åpne. Det betyr at du kan gå om bord foran, vise billett og aktivere reisekortet på regionbussene. Tips: Av hensyn til smittevern ønsker vi at du ikke bruker mer tid enn nødvendig sammen med føreren.
  • Vi anbefaler reisekort, impulskort og mobilbillett inntil videre, og vi venter fremdeles med å ta imot kontanter som betalingsmåte.

Munnbind, avstand og hensyn

De siste ukene har Ruter observert at de reisendes bruk av munnbind har gått betraktelig ned. Forrige uke registrerte vi at de fleste brukte munnbind på i overkant av 30% av avgangene med relativt mange reisende. I Oslo er det påbud om bruk av munnbind i kollektivtrafikken, hvis du ikke kan holde en meters avstand.

- Vi må holde ut, vise hensyn til hverandre og reise minst mulig, og da gjerne på tidspunkter ikke mange andre reiser, oppfordrer Ruter.

De viktigste retningslinjer fra Ruter for kollektivtransporten nå er:

Ikke reis med mindre du må – bruk sykkel eller gå.

Ikke reis kollektivt hvis du er syk eller mistenker smitte.

Når du må reise med kollektivtrafikken, er det viktig at du:

Unngår å reise når mange skal samme vei - enten det er til og fra jobb, skole eller på fritiden.

Bruker sitteplassene fremfor å stå. Spre dere godt på holdeplassene og om bord.

Bruker munnbind når du ikke kan holde anbefalt avstand. Husk at det i noen kommuner kan være påbud om munnbind uansett avstand.

Ruters tiltak og oppdaterte retningslinjer fins her: Retningslinjer for kollektivtrafikken | Ruter

Ruter As er et felles administrasjonsselskap for kollektivtrafikken i hovedstadsområdet. Vi administrerer over halvparten av kollektivtrafikken i Norge. Vår rolle er å planlegge, utvikle, samordne, bestille, markedsføre og informere om kollektivtrafikktilbudet. All operativ drift utføres av ulike operatørselskap som kjører på kontrakt for Ruter - alt innenfor samme billett- og prissystem. Våre eiere er Oslo kommune (60 %) og Viken (tidligere Akershus fylkeskommune, 40 %). Totalt var det 240 millioner påstigninger i området vi dekker i pandemiåret 2020. På https://barekraft.ruter.no/ kan du lese mer om hvordan vi, sammen med våre operatører og samarbeidspartnere, jobber med bærekraft.