Foto: Ruter As / Nucleus AS, Øyvind Ganesh Eknes

Husk ruteendringen 1. juli

1.juli får flere busslinjer ny trase og endeholdeplass i Oslo. I tillegg er det også endringer på flere linjer i Enebakk og Siggerud.

– Ruter-appen er oppdatert med endringene, så sjekk denne før du skal ut å reise, sier pressetalsperson i Ruter, Øystein Dahl Johansen.

Ruteendringene er planlagte endringer som gjelder for busslinjer i Oslo og Akershus. Under er de nærmere beskrevet.

Oslo – Ring 1

I forbindelse med stengingen av Ring 1 får busslinje 37 ny trasé mellom St. Hanshaugen og Jernbanetorget. Her kan du lese mer om endringene og hvilke holdeplasser linjen fra 1. juli betjener.

Bussene til og fra Asker og Bærum

Linjene 150og 160 avkortes til Holbergs plass (i St. Olavs gate). Stoppestedene St. Olavs plass, Hammerborggata og Oslo bussterminal blir ikke betjent. Bussene vil skilte «Nationaltheatret».

Linjene 250, 250E og 255E avkortes til Nationaltheatret og får siste stoppunkt i Henrik Ibsens gate ved Abelhaugen). Fra Oslo får bussene stopp i Henrik Ibsens gate ved Huitfeldts gate og ved Abelhaugen ved 7. juni plassen. Stoppestedene Nationaltheatret (Fredriks gate), St. Olavs plass, Hammerborggata og Oslo bussterminal blir ikke betjent. Bussene vil skilte «Nationaltheatret».

Avkortningene gjelder også for nattbusslinjene 130N, 140N og 250N.

Enebakk og Siggerud

Endringer for Enebakk, Siggerud og deler av Rælingen gjelder for linje 350, 515, 516, 520 og 550. Her kan du les mer om endringene som skjer på disse linjene.

Nedre Romerike

Det blir også noen endringer for noen busslinjer på Nedre Romerike. Her får linjene mindre endringer på grunn av ferieavvikling og få reisende.

• 110E og 115E Får avgang hvert kvarter i ferien
  • 335 Innstille avgang til Branderud kl. 09:50 og retur 10:12
  • 366 Innstille avganger i ferie pga. innstillinger på tog R14
  • 375 Innstiller fire turer til Strømmen stasjon på morgenen
  • 390 Innstiller avgang 00:06 Hellerudhaugen – Grorud mandag-torsdag

Ruter As er et felles administrasjonsselskap for kollektivtrafikken i hovedstadsområdet. Vi administrerer over halvparten av kollektivtrafikken i Norge. Vår rolle er å planlegge, utvikle, samordne, bestille, markedsføre og informere om kollektivtrafikktilbudet. All operativ drift utføres av ulike operatørselskap som kjører på kontrakt for Ruter - alt innenfor samme billett- og prissystem. Våre eiere er Oslo kommune (60 %) og Akershus fylkeskommune, (40 %). Totalt var det 386 millioner påstigninger i området vi dekker i 2023.