Kaptein Per Håkon Enoksen (f.v.), Tom Anders Ludvigsen, Tone Blix Brevig, maskinsjef Rune Kvernes og matros/billettør (snart navigatør) Niklas Nybakk. Foto: Tore Henning Larsen/Signalen

Hurtigbåten B21 tilbake til Son

Flagget var heist til topps da hurtigbåt Baronen igjen la til kai i Son i dag.

– En gledens dag, sa ordfører Tom Anders Ludvigsen til Signalen.

Det har vært bekymringer rundt sikkerheten ved anløpet i Son Havn og B21 har derfor ikke anløpt Son i år. Anløpet var tett på badende, brygger og andre båter både på vannet og til kais og dette gjorde at de ikke lenger var forsvarlig å seile til Son.

Nå har Vestby kommune og Son Havn snudd seg raskt, flyttet brygger og gjort andre tilrettelegginger slik at det igjen er mulig å anløpe Son på en sikker og trygg måte. Dermed er det klart for at Son igjen kan besøkes med hurtigbåt og vanlig kollektivbillett.

– Det er veldig fint at vi igjen kan anløpe Son. Det er en spennende og idyllisk destinasjon som er veldig populær blant de mange som benytter hurtigbåttilbudet som går hele veien fra Aker brygge, sier pressetalsperson i Ruter, Øystein Dahl Johansen.

Ruter As er et felles administrasjonsselskap for kollektivtrafikken i hovedstadsområdet. Vi administrerer over halvparten av kollektivtrafikken i Norge. Vår rolle er å planlegge, utvikle, samordne, bestille, markedsføre og informere om kollektivtrafikktilbudet. All operativ drift utføres av ulike operatørselskap som kjører på kontrakt for Ruter - alt innenfor samme billett- og prissystem. Våre eiere er Oslo kommune (60 %) og Viken (tidligere Akershus fylkeskommune, 40 %). Reisetallene er fortsatt noe preget av pandemien. Totalt var det 341 millioner påstigninger i området vi dekker i 2022.