Foto: Ruter As /Nicki Twang

Halvtimesavganger for Nesoddbåten

Nesoddbåtene (B10 og B11) vil fra mandag 3. juni ha avgang hver halvtime i rushtiden. Tilbudet for øvrig vil være som normalt.

Bakgrunnen er at MS Dronningen er til reparasjon etter ulykken på Nesoddtangen 29. mai. Bare to av tre båter er derfor tilgjengelige. Normalt har båtene tre avganger i timen i rush, men får fra 3. juni to avganger i timen i rush.

– Fra mandag seiler B10 halvtimesruter hele dagen, også i rush på morgenen og ettermiddagen. Linje B11 seiler hver halvtime i rush. Dette tilbudet vil gjelde i perioden 3. juni til 2. august, sier Cathrine Myhren-Haugen, kommunikasjonssjef i Ruter.

Plass til 1560 passasjerer i timen

Totalt er det plass til 600 passasjerer per avgang på B10, 1200 passasjerer i timen. På B11 er det plass til 360 passasjerer hver time.

– Det blir trangere ombord når vi går fra tre til to avganger på morgenen og ettermiddagen, men vi har fortsatt kapasitet til å få med alle som skal reise til og fra Nesodden, sier Myhren-Haugen.

Busslinjer får endrede tider

Som følge av endrede avgangstider tilpasses også flere busslinjer på Nesodden.

Dette gjelder busslinje 560, 565, 565E, 570 og 575 som kjører halvtimesavganger istedenfor 20 min. rute i morgen- og ettermiddagsrush.

Det kjøres ekstra avganger på buss 565E (strekningen Hellvik - Nesoddtangen) og 575 (strekningen Alværn - Nesoddtangen) for å sørge for tilstrekkelig kapasitet.

I tillegg er enkelte turer på buss 561 og 576 flyttet inntil 10 minutter fordi de kjøres i kombinasjon med turer på det øvrige busstilbudet lokalt på Nesodden.

–Reiseplanleggeren og Ruterappen er oppdatert med nye avgangstider, så sjekk den før du skal ut å reise, oppfordrer Cathrine Myhren-Haugen.

Ruter As er et felles administrasjonsselskap for kollektivtrafikken i hovedstadsområdet. Vi administrerer over halvparten av kollektivtrafikken i Norge. Vår rolle er å planlegge, utvikle, samordne, bestille, markedsføre og informere om kollektivtrafikktilbudet. All operativ drift utføres av ulike operatørselskap som kjører på kontrakt for Ruter - alt innenfor samme billett- og prissystem. Våre eiere er Oslo kommune (60 %) og Akershus fylkeskommune, (40 %). Totalt var det 386 millioner påstigninger i området vi dekker i 2023.