Foto: Ruter As / Fotograf Fredrikke Wiheden

Grupperabatt kun i helgene

Prøveordningen hvor en person over 18 år med gyldig billett kunne ha med seg inntil fire barn under 18 år gratis på hverdager etter kl.18.00, avvikles 17. juni 2024.

Grupperabatten vil fortsette å gjelde i helgene og på offentlige fridager. Den trinnvise rabatten på enkeltbilletter fortsetter, og prisen på 30-dagersbillett for barn vil fortsatt være under halv pris av voksenbillett.

Ordningen med grupperabatt på hverdager etter kl. 18.00 opphører fra og med 17. juni 2024. Grupperabatten vil fremdeles gjelde i helgene.

– Årsaken til at ordningen avvikles på hverdager er at den er lite kjent og lite brukt etter at den ble innført i september 2022. Midlene som har finansiert ordningen vil bli brukt til andre varige ordninger for å gi barn og unge billige billetter, som trinnvis rabatt på enkeltbillett og lav pris på 30-dagersbillett, sier Robert Fjelltun i Ruter.

Ruter As er et felles administrasjonsselskap for kollektivtrafikken i hovedstadsområdet. Vi administrerer over halvparten av kollektivtrafikken i Norge. Vår rolle er å planlegge, utvikle, samordne, bestille, markedsføre og informere om kollektivtrafikktilbudet. All operativ drift utføres av ulike operatørselskap som kjører på kontrakt for Ruter - alt innenfor samme billett- og prissystem. Våre eiere er Oslo kommune (60 %) og Akershus fylkeskommune, (40 %). Totalt var det 386 millioner påstigninger i området vi dekker i 2023.