Foto: Ruter As / Nucleus AS, Øyvind Ganesh Eknes

Friskmelder T-banen

Etter intensiv leting er feilen på signalsystemet rettet og T-banen vil kjøre som normalt fra onsdag morgen.

Sporveien friskmeldte 16:45 signalsystemet slik at T-banen igjen kan kjøre som normalt. Det vil ta litt tid før alle linjer er i rute igjen.

– Det vil være forsinkelser utover kvelden. Følg med i Ruter-appen for oppdatert informasjon om din avgang. Det vil være normal drift fra onsdag morgen, sier Øystein Dahl Johansen, pressetalsperson i Ruter.

Feilen på signalsystemet oppsto mandag klokken 12.15. T-banens linje 2 og 3 har kjørt med begrenset kapasitet, og linje 1 kjørte kun mellom Majorstuen og Frognerseteren. Det har vært forsinkelser på alle linjer som følge av feilen.

– Sporveiens folk har jobbet på spreng og signalproblemet som oppsto i går er nå løst. Vi planlegger for at T-banen skal være tilbake i normaltrafikk fra i morgen tidlig, sier Tonje Bergmo, presse- og mediekontakt i Sporveien.

Ruter As er et felles administrasjonsselskap for kollektivtrafikken i hovedstadsområdet. Vi administrerer over halvparten av kollektivtrafikken i Norge. Vår rolle er å planlegge, utvikle, samordne, bestille, markedsføre og informere om kollektivtrafikktilbudet. All operativ drift utføres av ulike operatørselskap som kjører på kontrakt for Ruter - alt innenfor samme billett- og prissystem. Våre eiere er Oslo kommune (60 %) og Akershus fylkeskommune, (40 %). Totalt var det 386 millioner påstigninger i området vi dekker i 2023.