​Disse tiltakene gjøres i kollektivtrafikken

Ruter sitter i beredskapsstab og tar beslutninger fortløpende. Situasjonen endrer seg svært raskt.

For de siste oppdaterte reiserådene, samt informasjon om kollektivtrafikken, sjekk ruter.no.

Det er viktig for oss nå å skjerme innbyggerne i Oslo og Viken/Akershus, men skal vi gjøre dette, må vi også holde kollektivtrafikken i gang for at de innbyggerne som jobber innenfor samfunnskritiske områder, kommer seg på jobb.

Disse tiltakene innfører i kollektivtrafikken sammen med operatørene:

• Vi forsøker å begrense situasjoner hvor kunder og kollektivtrafikkens medarbeidere må ha nær kontakt. Det viktigste er å redusere smittefare
  • Vi stenger fremste dør og de to forreste seterekkene
  • Kontantbetaling om bord stoppes nå av hensyn både til passasjerer og førere og mannskap
  • Dørene på transportmidlene åpnes av fører ved hver holdeplass
  • Renholdet er betydelig trappet opp de siste dagene
  • Vi gjør egne tiltak for å skjerme medarbeidere i kollektivtrafikken. Dette gjelder selve arbeidsplassen, toaletter, pauserom med mer

Vi opprettholder full drift inn til videre, men vi vil måtte gjøre vurderinger av dette fortløpende.

Vi vil benytte anledningen til å takke de som går, sykler og ellers tar hensyn når de reiser kollektivt.

Ruter As er et felles administrasjonsselskap for kollektivtrafikken i hovedstadsområdet. Vi administrerer over halvparten av kollektivtrafikken i Norge. Vår rolle er å planlegge, utvikle, samordne, bestille, markedsføre og informere om kollektivtrafikktilbudet. All operativ drift utføres av ulike operatørselskap som kjører på kontrakt for Ruter - alt innenfor samme billett- og prissystem. Våre eiere er Oslo kommune (60 %) og Viken (tidligere Akershus fylkeskommune, 40 %). Totalt var det 387 millioner påstigninger i området vi dekker i 2018. På https://barekraft.ruter.no/ kan du lese mer om hvordan vi, sammen med våre operatører og samarbeidspartnere, jobber med bærekraft.