Foto: Ruter As / Redink, Hampus Lundgren

Fleksible billetter

Dette leserinnlegget sto på trykk i Aftenposten 2.11.2021, og er skrevet av Ellen Marie Rogde, markedsdirektør i Ruter.

Vi i Ruter er veldig enige med Aftenpostens leder av 27. oktober (på nett 28.10) i at tiden nå er moden for å teste nye billettprodukter. Behovet fantes allerede før pandemien med både deltids- og skiftarbeidere som ikke møter på jobben fem dager i uka. Dette er også godt beskrevet av student Erin Skilbrei i et annet leserinnlegg i samme avis 28. oktober. Hun etterlyser mer fleksible billettprodukter når mye av studiene må gjøres hjemmefra.

Samfunnet er åpnet gradvis opp, men fremdeles er det mye usikkerhet knyttet til et fremtidig reisemønster. I Ruters markedsundersøkelser oppgir innbyggerne som har muligheter for hjemmekontor, at de kan tenke seg å jobbe hjemmefra 1-2 dager i uka. De ferskeste tallene viser at 80 prosent av reisene er tilbake igjen. Vi håper dette tallet skal øke ytterligere i ukene som kommer, men foreløpig kan vi ikke si noe om hvor mange som vil begynne å reise kollektivt igjen de nærmeste månedene.

I de kundeundersøkelsene vi har gjennomført de siste årene, svarer kundene våre at den viktigste faktoren for at de skal velge kollektivt, er et godt og pålitelig kollektivtilbud, mens selve prisen kommer noe lengre ned på listen. I Ruter jobber vi derfor akkurat nå med å øke reisetallene og billettinntektene for å sikre dagens tilbud, samtidig som vi ser på nye billettløsninger.

Vi forbereder tester av ulike billettyper og første test vil etter planen starte allerede før jul. En større lansering av nye billettprodukter krever at vi er sikre på at vi treffer riktig, både på produkt og prisnivå. 30-dagers billetten er fremdeles et godt billettprodukt for svært mange av kundene våre. Kollektivpriser skal være med på både å tiltrekke seg kunder, men også finansiere selve kollektivtilbudet. Derfor er priser og billetter noe vi ønsker å gjøre et grundig arbeid med.