Rockwool rocker Roskildefestivalen

Rockwool rocker Roskildefestivalen

54 hytter laget av steinull vil rage over havet av teltduker under Roskilde Festival i år. Hyttene skal beskytte unge, glade festivaldeltakere mot vær og vind, men skal på sikt skape bedre levekår for verdens fattigste.

Kulde, varme, vann og støy vil ikke bli et problem for de gjestene som har leid en ROCKWOOL Shelter på festivalen. Hyttene gir ly for vær og vind, slik at verken regn, høylytte festivalgjester eller en stekende morgensol kan ødelegge søvnen. I fjor ble tre demohytter testet på festivalen, og i år har festivalen gjort plass til 54 oppgraderte hytter som står klare til å ta imot festglade folk.

- Vi mener hyttene er en spennende utvikling av midlertidige bosetninger. Det som er unikt for hyttene er at man ikke våkner opp i en «bakerovn» av et telt -eller et meget kaldt et, hvis været er av den typen. I tillegg er hyttene delvis lydisolerende, noe som også kan være behagelig etter en lang dag med masse støy og musikk, sier Roskildefestivalens talskvinne Christina Bilde.

Langsiktig perspektiv
De ubrennbare hyttene sørger for at festivalgjestene bor både trygt og godt, men det er en større mening med disse steinullisolerte hyttene. Utenfor festivalens rammer kan de bidra til å heve levestandarden og skape sikrere og bedre boforhold i verdens flyktningleirer.

- Roskilde Festival gir oss muligheten til å teste og utvikle nye produkter som utnytter steinullens mange gode kvaliteter. Vi håper at hyttene på sikt kan brukes som en varig bolig løsning i flyktningeleirer der både klima og risiko for brann kan være en utfordring, sier Steen Lindby, Vice President i ROCKWOOL International A/S.

Festival tester bærekraftige initiativer

Roskilde Festival er en unik mulighet for bedrifter som konsernet ROCKWOOL til å teste ut nye og innovative produkter. Derfor har festivalen inngått samarbeid med Dansk Industri og CBS om å bruke festivalen som et levende laboratorium for bærekraft. Når tusenvis av mennesker hvert år strømmer til festivalen og forandrer det lille tettstedet Roskilde til en tett befolket by kreves det alternative løsninger.

- Vi er en festival med holdninger, og vi ønsker å jobbe så bærekraftig som mulig. Hyttene fra konsernet ROCKWOOL er et ganske unikt eksempel på samarbeid. Vi får testet nye boligformer som kan være bærekraftig for oss som festival, men som på sikt også handler om samfunnsansvar, forklarer Christina Bilde.

I minst tre år skal hyttene være en del av Nord-Europas største musikkfestival. Her skal de tjene som midlertidig hjem for festivaldeltakerne, og gjestenes erfaringer skal inkluderes i den videre utviklingen av hyttene.

- Etter tre år vil vi på nytt vurdere hva slags alternative overnattingsenheter vi skal tilby i fremtiden. Vi ser gjerne at det blir neste generasjon av ROCKWOOL Shelters når erfaringene med de første 54 enhetene foreligger, sier Christina Bilde

Kategorier

Konsernet ROCKWOOL er verdens ledende leverandør av produkter og løsninger basert på steinull.

Det primære formål med ROCKWOOL isolasjonsprodukter er å isolere mot varme, kulde, brann og lyd. Vår visjon er at AS ROCKWOOL skal være ledende leverandør av isolasjon, der positivt bidrag til et bedre miljø og brannsikring skal være førende.

Torkel Wæringsaasen

Pressekontakt Markedssjef 22 02 40 00
Håvard Sveahaugen

Pressekontakt Public Affairs & Sustainability Manager Public Affairs og bærekraft i AS ROCKWOOL +47 99435953

Relatert innhold

Konsernet ROCKWOOL er verdens ledende leverandør av innovative produkter og systemer basert på steinull.

Fire fordeler i ett og samme produkt

Basisen i våre steinullprodukter er en av jordens uuttømmelige ressurser – vulkansk stein. Dette er grunnlaget for vår virksomhet, og det som gjør oss i stand til å tilby isolasjonsprodukter med unike fordeler.

Steinull er fremstilt på basis av materialer som naturen selv produserer i store mengder: på årsbasis 38.000 ganger mer enn vi bruker i produksjonen. I tillegg har steinull en lang holdbarhet som sikrer en varig energibesparelse i hele bygningens levetid. Steinull motstår temperaturer over 1000 °C og gir derfor høy brannsikkerhet både for bygninger og brukerne. Steinull beskytter samtidig mot støy

ROCKWOOL Norge

Gjerdrums vei 19