Frank Ove Larsen, administrerende direktør i ROCKWOOL Nordics

ROCKWOOL Danmark reduserer CO2-utslippet med 70%

ROCKWOOL Danmark bytter energikilde til karbonnøytral biogass og reduserer klimapåvirkningen fra de danske fabrikkene. Etter ti år med teknologiutvikling og store investeringer, vil selskapet starte med biogassdrevet produksjon fra årsskiftet.

- Vi er stolte av å vise at det er mulig å bytte til fossilfrie energikilder selv i energiintensive industrier, sier Frank Ove Larsen, administrerende direktør i ROCKWOOL Nordics.

Steinullprodusenten ROCKWOOL tar enda et betydelig skritt mot en grønnere fremtid når selskapets to danske fabrikker starter produksjon med biogass. Endringen berører også ROCKWOOL steinull som selges i Norge og Sverige. Dette medfører mindre klimapåvirkning og reduserte EPD-verdier.

Skiftet til biogass er en del av et større grønt skifte i ROCKWOOL Norden, og vil bidra til en CO2 reduksjon på 70% (sammenlignet med 1990) fra ROCKWOOL sin produksjon i Norden.

I løpet av de siste ti årene har ROCKWOOL investert over 500 millioner danske kroner i moderniseringen av de to danske fabrikkene, som nå går over til biogass. Dette for å muliggjøre en mer fleksibel teknologi som kan drives av fossilfrie energikilder.

ROCKWOOL produserer steinull ved å smelte stein og resirkulert materiale. Det krever høye temperaturer og dermed store mengder energi.

- Innføring av biogass er en viktig investering for å kunne møte byggenæringens økte fokus på klimavennlige byggematerialer. Fra 1. januar 2021 vil vi derfor tilby våre kunder brannsikker steinullisolasjon av høy kvalitet med et betydelig lavere CO2-fotavtrykk, sier Frank Ove Larsen.

- I mange år har ROCKWOOL-gruppen satt søkelys på å effektivisere produksjonen og redusere miljøpåvirkningen. Det avgjørende steget kommer gjennom overgangen til fornybare energikilder. Endringen til biogass i Danmark reduserer CO2-utslippene i Danmark med 70% sammenlignet med utslippene våre i 1990. Dette gjelder både absolutt reduksjon så vel som den relative reduksjonen målt i CO2 per tonn steinull, avslutter Larsen.

FAKTA

• ROCKWOOL ble grunnlagt i Danmark i 1937 og konsernet har i dag totalt 47 produksjonsanlegg i 22 land over hele verden.
  • ROCKWOOL bytter energikilde til biogass ved sine to danske fabrikker fra januar 2021 og andre fabrikker i ROCKWOOL konsernet vil fremover også ha nytte av teknologien som nå er utviklet i Norden.

For ytterligere informasjon kontakt:

Samfunnskontakt for ROCKWOOL Norge

Hans Joachim Motzfeldt

Mobil +47 97 78 48 54

hans.joachim.motzfeldt@rockwool.com

Konsernet ROCKWOOL er verdens ledende leverandør av produkter og løsninger basert på steinull. Konsernet er også blant verdens ledende isolasjonsprodusenter. Sammen med andre produkter til byggenæringen, som for eksempel himlingsprodukter og fasadeplater, sikrer konsernet energieffektive og brannsikre bygg med god akustikk og behagelig inneklima. Forretningsområder utenfor byggesektoren omfatter dyrkningssubstrater til gartneribransjen, spesialfibre til bremsebelegg og pakninger, samt systemer til støy- og vibrasjonsdemping ved vei og jernbaner. Konsernet omsatte i 2017 for EUR 2,374 mill. Konsernet har over 11,000 medarbeidere og har hovedkontor utenfor København. Selskapet er notert på NASDAQ Copenhagen. Konsernet har sitt tyngdepunkt i Europa, men har også produksjon, salg og serviceytelser i Nord-Amerika og Asia. Godt hjulpet av et stort nettverk av forretningsforbindelser når konsernets produkter og løsninger nesten alle deler av kloden.