ET IKON JUBILERER
En av Renaults mest ikoniske bilmodeller Renault 16 solgte nesten 2 millioner og ble kåret til Car of The Year i 1966, bl.a for Rolls-Royce Silver Shadow.

• En av Renaults mest ikoniske bilmodeller
  • En gedigen salgssuksess, med nesten 2 millioner produserte biler
  • En suksess som bl.a skyldtes at bilen var en helt ny biltype, en mellomtingen mellom stasjonsvogn og vanlig sedan, også kalt hatchback
  • Modellen vant raskt hjertene til franske familier som var på jakt etter en moderne og innovativ prestisjebil
  • Renault 16 vil bli husket for sitt moderne og avanserte utstyr
  • Kåret til Årets bil 1966

1965: Renault 16, den «originale» familiebilen ‘Voiture à Vivre’ (bil for livet)
Historien om Renaults familiebiler startet for mer enn 50 år siden i Frankrike men i begynnelsen av 1965, ble den splitter nye R16 avduket på Bilmessen i Geneve. Den nye kombikupéen hadde en original form basert på et «to-modul design», inkludert en topphengslet bakluke for enkel tilgang til bagasjerommet. Modellen kombinerte funksjonalitet med et elegant utseende. Bilen hadde 4 sylindre, 4 skivebremser og seks sidevinduer (noe som også suksessen Renault 4 hadde). Dette var den perfekte familiebil. I 1966 ble modellen kåret til Årets Bil, foran bl.a Rolls-Royce Silver Shadow, ikke dårlig!

Renault’s vilje til å skape noe nytt

Prosjektet med å designe en etterfølger til Renault Frégate fra 1951 var ambisiøs, særlig ettersom Pierre Dreyfus (Renault`s adm. dir 55-75), ønsket å skille seg ut fra sine rivaler.
"Vi må ta tenke nytt". "Biler trenger ikke bare være fire seter og et bagasjerom lenger.
Vi må se på bilen som en enhet".

Resultatet ble Renault 16, en radikal bil tegnet av Gaston Juchet og «velsignet» av Dreyfus som spådde det ville være "en bil for familier tilpasset det moderne forbrukersamfunnet".

Men, før R16 ble en realitet var «prosjekt 114» med nesten 4 års arbeid, skrinlagt.

Prosjekt 114
Startet i 1958 og i 1960 hadde Renault bygd 14 eksemplarer.
Men ettersom tiden gikk ble Renault usikre på bilen, som ikke på noen måte skilte seg nevneverdig ut fra sine konkurrenter fra Peugeot, Ford, Opel og Fiat.
I februar 1961 ble det vedtatt å skrinlegge dette prosjektet og prosjekt 115 startet, som da ble til R16.

R16- En ny type crossover

Renault 16 var en krysning av en stasjonsvogn og en kombi, og hadde en design som var både nytenkende, allsidig og traff en tidsepoke svært godt.
Kupèen kunne lett omgjøres for å dekke ulike behov og hadde en kapasitet på mellom 346 liter- 1200 l, takket være det flyttbare, nedfellbare bakre passasjersete. Fra starten var Renault 16 en gjennomtenkt familiebil som var fundamental forskjellig fra andre bilmodeller.

Tekniske egenskaper

Renault 16 markerte seg takket være moderne utstyrsspesifikasjoner.

Forhjulstrekk var ikke spesielt vanlig på denne tiden, og Renault snudde motoren, slik at girkassen var lengst frem. Dette medførte også at bilen fikk rattgir.

Motoren, girkassen og topplokket, var laget av aluminium og produsert ved hjelp av trykkstøpprosess.
Fra 1968, med TS versjonen (Tourisme Sportif), ble en rekke nye innovative funksjoner standard, inkludert avriming i bakrute, ekstra iode frontlykter, to-trinns vindusviskere og et bakspeil med dag/ nattsenking.
I 1969 fikk Renault 16 ryggelys, sammen med framre el.vindusheiser, el-soltak og skinninteriør.
Fra 1973 til 1980 var R16 tilgjengelig med en 93 hk TX-versjon der toppfarten var 175 km/t. Utstyr som sentrallås og «hjul» setebelter var innovative funksjoner som bidro til å forbedre kvalitetsfølelsen ytterligere på Renault 16.
Den innholdsrike utstyrslisten gjorde Renault 16 til en prestisjebil.

I løpet av Renault 16`s «karriere», ble det solgt hele 1.851.502 enheter, hovedsakelig fra det spesialbygde Sandouville-anlegget i Normandie.

Vi er stolte av å gratulere vår egen jubilant!