I økende grad utsettes næringslivet for svindel og svindelforsøk. Regnskap Norge tar nå til orde for at også regnskapssystemer skal ha obligatorisk tofaktor-autentisering.

Svindelbekjempelse. Regnskap Norge vil ha tofaktor-autentisering som standardløsning

Økokrim registrerer et økende antall anmeldelser av økonomisk kriminalitet. Regnskap Norge tar til orde for obligatorisk tofaktor-autentisering som et ledd i å bekjempe svindel. – Vi vet at mange kriminelle prøver å hacke seg inn på eposter og regnskapssystemer. Det er særlig de som bruker et enkelt passord som lett blir ofre for stadig mer avanserte svindlere, sier Rune Aale-Hansen, administrerende direktør i Regnskap Norge.

– Dessverre er det slik at mange har et enkelt passord som kan føre til at det kommer på avveie. I tillegg er epost adresser lette å kopiere. For mange svindlere blir det en smal sak å logge seg inn i et regnskapssystem, legge inn og godkjenne utbetalinger til egen konto, sier Rune Aale-Hansen, administrerende direktør i Regnskap Norge.

Han peker på at denne svakheten kan forebygges kraftig.

– For det første bør man passe godt på egne passord, men enda viktigere bør brukere av regnskapssystemer alltid ha aktiv tofaktor-autentisering. Tofaktor-autentisering eller to-trinns-bekreftelse er en metode hvor brukeren gis adgang ved å bevise sin identitet med to ulike faktorer. Det vanligste er passord kombinert med en kode, som vi kjenner igjen ved bruk av BankID og MinID, påpeker Regnskap Norge-direktøren.

– En svakhet ved dagens regnskapssystemer er at man kan deaktivere denne sikkerhetsløsningen. Noen kan oppleve det som tidkrevende å stadig måtte bekrefte identitet når man skal inn i et nytt system. Den kostnaden er imidlertid liten, sammenliknet med det man kan risikere å bli svindlet for, sier Ale-Hansen.

Regnskap Norge ser behov for å styrke innsatsen mot økonomisk kriminalitet og svindel.

– Vi må ta i bruk de løsningene som er mulig, og vi mener alle systemleverandørene bør innføre obligatorisk to-faktor løsninger som ikke kan deaktiveres. Det vil kunne irritere noen brukere, men i dag finnes ingen andre og bedre løsninger i den teknologiske kampen vi står i.

Regnskap Norge minner om Økokrims råd for å bekjempe svindel:

• Stopp, tenk, sjekk.
  • Ikke del BankID, passord, eller sensitive personopplysninger. Dette gjelder uansett hvem som spør.
  • Spør etter navnet på den som kontakter deg og avslutt samtalen. Ta kontakt via virksomhetens offisielle kanaler. Svindlere utgir seg ofte for å være fra banken din eller politiet, og forfalsker telefonnumre, e-postadresser og SMS.
  • Vær forsiktig med å klikke på lenker i SMS og e-post. Søk heller opp nettstedet i stedet for å bruke lenken.

Fakta: De tre vanligste hovedmetodene for tofaktor-autentisering er:

• noe man vet – for eksempel et passord
  • noe man har – for eksempel en kodegenerator eller engangskode
  • noe man er – for eksempel biometriske data (fingeravtrykk, ansiktsgjenkjennelse, håndskrevet signatur).

Kontakt:
Rune Aale-Hansen, adm.direktør, mob. 413 17 563