– Vi mener det mest effektive vil være ett felles register, sier Rune Aale-Hansen. Foto: CF-Wesenberg - Kolonihaven

Registerløsning med bismak for næringslivet

Regjeringen varsler i dag at register over reelle rettighetshavere vil bli etablert 1. oktober. – Vi bør heller få ett felles register for eiendom, reelle rettighetshavere og eierandeler i selskaper – via én digital port, mener adm. direktør Rune Aale-Hansen i Regnskap Norge.

– Isolert sett synes vi det er bra med oversikt over reelle rettighetshavere, men samtidig er vi bekymret for at vi nå vil få unødvendige mange registre og ineffektive rapporteringsløsninger til myndighetene, sier Rune Aale-Hansen.

– Regjeringen bør innføre ett felles register for eiendom, reelle rettighetshavere og eierandeler i selskaper – via én digital port – fremfor et register alene over reelle rettighetshavere, legger han til.

Regjeringen ønsker å bedre tilgangen på opplysninger om eierskap og kontroll i norske selskaper. Siden 1. november 2021 har selskapene hatt plikt til å identifisere og innhente opplysninger om sine reelle rettighetshavere, det vil si de fysiske personene som i siste instans eier eller kontrollerer selskapet.

Sparer næringslivet for 115 mill.

Etableringen av et register over reelle rettighetshavere har blitt utsatt som følge av en avgjørelse i EU-domstolen i 2022. Med lovendringen som ble vedtatt av Stortinget 17. juni og sanksjonert i statsråd i dag, har det nå blitt mulig å sette i kraft hele regelverket og etablere registeret.

– Et felles hendelsesbasert eierskapsregister vil lette rapporteringsbyrden for næringslivet, samtidig som det offentlige og brukerne av registrene får oppdatert informasjon. Vi ser det som vinn-vinn for alle parter, sier Rune Aale-Hansen, administrerende direktør i Regnskap Norge, og påpeker samtidig at en slik forenklet innrapportering vil redusere næringslivets administrative byrder med rundt 115 millioner kroner.

Mot felles løsning

Regnskap Norge foreslår heller å opprette ett felles hendelsesbasert register for eiendom, reelle rettighetshavere og eierandeler i selskaper.

– Vi ser positivt på betydningen av et register som har opplysninger over alle reelle rettighetshavere av selskaper, og at flere relevante samfunnsaktører skal få tilgang til registeret. Men vi mener det mest effektive vil være ett felles register, sier Aale-Hansen.

Regjeringen har selv i en egen utredning, utarbeidet av Skatteetaten, Brønnøysundregistrene og Kartverket, påpekt verdien av ett felles register.

– Når regjeringen nå velger å gå videre med å få på plass et register for reelle rettighetshavere, håper Regnskap Norge det er ment som et skritt mot en fellesløsning, sier Aale-Hansen.

Oppdatert informasjon

– Vi ser myndighetenes behov for mer oppdaterte og tilgjengelige opplysninger, men vi ser også næringslivets behov for en mer kostnadseffektiv etterlevelse av de ulike rapporteringspliktene. Vi tror de sammenfallende interessene vil føre til positive endringer. Målet bør derfor fortsatt være én felles digital port, slik at næringsdrivende har et sted å rapportere inn. Her kan de ulike fagmyndighetene hente ut informasjonen de trenger, sier Regnskap Norge-sjefen Rune Aale-Hansen og avslutter:

– Ved en innføring av ett felles hendelsesbasert register for eiendom, reelle rettighetshavere og eierandeler i selskaper, bør all rapportering skje umiddelbart - i motsetning til i dag hvor det i betydelig grad er preget av periodevis rapportering via offentlige skjemaplikter.